Poniedziałek, 6 Maj 2024

Gmina Września: Centra przesiadkowe wraz z niezbędną infrastrukturą

06.05.2024, 16:04

Głównym celem projektu była poprawa poziomu i jakości życia mieszkańców Miasta i Gminy Wrześni oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez zwiększenie atrakcyjności i poprawę funkcjonalności czystego, bezpiecznego i efektywnego transportu publicznego oraz niezmotoryzowanego transportu indywidualnego. W wyniku realizacji projektu Września wzbogaciła się o ponad 370 miejsc postojowych, ścieżki rowerowe, promenadę nad Wrześnicą, kładki i most, które połączyły wrzesiński rynek z galerią handlową oraz dworcami PKP i PKS.

Realizacja projektu pn. ,,Centra przesiadkowe wraz z niezbędną infrastrukturą” rozpoczęła się od złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 i naboru w ramach Poddziałania 3.3.1 tzw. „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego”. Kryteria, który były brane pod uwagę podczas naboru to m. in. zakupienie taboru transportu publicznego działającego na alternatywnych systemach napędowych, wybudowanie węzłów przesiadkowych zintegrowanych z różnymi środkami transportu, a także kompleksowość projektu poprzez włączenie do niego m. in.: zakupu niskoemisyjnego, efektywnego energetycznie taboru dla transportu publicznego, budowę, przebudowę i modernizację dróg dla rowerów, montaż efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego, budowę systemu zarządzania ruchem, działania informacyjno-promocyjne na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Do naboru w 2016 r. z województwa wielkopolskiego złożonych zostało wiele wniosków, natomiast dofinansowanie otrzymało wyjściowo jedynie 7 projektów, w tym Gmina Września, która zajęła 2. miejsce w ogólnej klasyfikacji projektów z województwa wielkopolskiego. Kwota dofinansowania jaką otrzymała Gmina Września z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wynosiła 11 805 881,90 zł. Natomiast całkowita wartość przedsięwzięcia wynosiła 14 865 296,85 zł.

Jako datę rozpoczęcia projektu wskazuję się 6 kwietnia 2017 roku, a jego zakończenie 26 kwietnia 2018 roku. Inwestycja obejmowała utworzenie zintegrowanego centrum przesiadkowego w pobliżu dworca PKP a także w innej części miasta.  W ramach projektu został utworzony parking typu Park&Ride z 83 miejscami postojowymi, w tym 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych, a także parking typu Bike&Ride do którego zaliczany jest zadaszony obiekt przystosowany do parkowania 22 rowerów. Została również utworzona zatoka autobusowa oraz efektywne energetycznie oświetlenie uliczne. Cały obiekt jest objęty monitoringiem, który znacznie poprawia bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Znajduje się tam również interaktywne centrum informacyjne (infokiosk) pozwalające mieszkańcom na pozyskiwanie informacji o rozkładach jazdy, trasach przejazdowych, a także umożliwia dostęp do Internetu.

Skomunikowanie centrum przesiadkowego z centrum Wrześni jest możliwe dzięki wybudowaniu nowych dróg gminnych łączących dworzec PKP, PKS oraz centrum Wrześni w ramach przedmiotowego projektu. Powstała jezdnia drogowa z miejscami parkingowymi na ok. 140 pojazdów, w tym 7 dla osób niepełnosprawnych wraz z chodnikami i drogami pieszo-rowerowymi o długości 1020 m od dworca PKP i PKS z mostem, które stanowią łącznik z centrum miasta. Powstał również ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki Wrześnica o dł. ok 560 m, most i dwie kładki pieszo-rowerowe przez Wrześnicę, a także dokonano przebudowy ul. Rzecznej i Wrzosowej poprzez wymianę oświetlenia na efektywne energetycznie. Drugie centrum przesiadkowe powstałe we Wrześni także przyjęło formę parkingu typu Park&Ride na 155 miejsc postojowych, w tym 6 dla osób niepełnosprawnych. Projekt objął modernizację drogi dojazdowej i chodnik, w sąsiedztwie powstała również zatoka autobusowa oraz wybudowano efektywne energetycznie oświetlenie uliczne typu LED.

W ramach projektu został zakupiony autobus elektryczny o pojemności 49 miejsc (siedzących i stojących), którego przejazdy obejmują dwie linie komunikacyjne łączące centra przesiadkowe i kluczowe obiekty dla mieszkańców. Kursy autobusowe są darmowe dla mieszkańców, z których oni sami chętnie korzystają. Wykorzystanie tego typu środka transportu pozwala na zmniejszenie emisji CO2, a wybudowane miejsca przesiadkowe dają realną możliwość zastąpienia powszechnego środka transportu jakim jest samochód.

Opis korzyści wynikających z wdrożenia projektu

Głównym celem projektu była poprawa poziomu i jakości życia mieszkańców Miasta i Gminy Września oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza.  Realizacja przedsięwzięcia ukierunkowana została na zmniejszenie emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska poprzez kompleksową realizację działań związanych z odciążeniem układu komunikacyjnego w centralnej części miasta od ruchu samochodowego. Nastąpiło to między innymi poprzez uruchomienie bezpłatnej zbiorowej komunikacji publicznej na terenie miasta, realizowanej dzięki zakupionemu w ramach projektu autobusowi elektrycznemu, który nie emituje zanieczyszczeń.

Zrealizowany projekt przyczynił się do ograniczenia barier w dostępie do transportu publicznego. Utworzenie i lepsze skomunikowanie węzłów przesiadkowych oraz inwestycja w infrastrukturę transportu miejskiego wraz z zakupem autobusu miejskiego,  przyczyniają się do ograniczenia udziału transportu samochodowego w mieście. Zwiększyła się integracja transportu samochodowego, kolejowego, autobusowego i rowerowego. Dzięki budowie odpowiedniej infrastruktury rowerowej zwiększyło się także wykorzystanie rowerów w codziennym podróżowaniu, co prowadzi do zmniejszenia ilości spalin z silników samochodowych. Poprawiła się dostępność centrum miasta poprzez wybudowanie mostu oraz kładek pieszo-rowerowych na rzece Wrześnica.  Zwiększyła się dostępność miejsc parkingowych, dzięki czemu mieszkańcy mogą podróżować po centrum nie tylko samochodem, ale również w inny alternatywny, niskoemisyjny sposób.

Projekt realizuje cele strategii „Europa 2020” w ramach celu tematycznego 04 „Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach” oraz priorytet 4e: „Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich obszarów rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu”.

Inwestycja pozwala na zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko, wpisując się w cel Zrównoważony Transport Odnowionej Strategii UE dotyczącej trwałego rozwoju, w szczególności w punkty dotyczące zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz przejścia na przyjazne środowisku środki transportu.

Załącznik

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.