Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstaje w ramach kluczowego projektu unijnego realizowanego przez Miasto Lublin. Będzie pełnić funkcję węzła komunikacji publicznej łączącego różne rodzaje transportu zbiorowego (dalekobieżny, regionalny oraz miejski) w obszarze Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jego budowa w sąsiedztwie Dworca Głównego PKP sprawi,
że multimodalność obejmie nie tylko transport indywidualny, komunikację miejską i podmiejską, transport autobusowy, ale także transport kolejowy i lotniczy (z uwagi na bezpośrednie połączenie Dworca PKP z Portem Lotniczym Lublin).
Głównym celem projektu jest rozwój i usprawnienie systemu komunikacyjnego w obszarze LOF. Realizacja projektu przyczyni się do odciążenia infrastruktury miejskiej od nadmiernego ruchu drogowego oraz poprawi integrację miasta z otoczeniem poprzez rozwój systemu niskoemisyjnego transportu zbiorowego. Inwestycja przełoży się na wzrost atrakcyjności oraz szersze wykorzystanie bardziej efektywnego i niskoemisyjnego transportu publicznego.
Głównym komponentem całej inwestycji jest budowa Dworca Metropolitalnego. Budynek wyróżnia niezwykły projekt architektoniczny, który charakteryzuje się wykorzystaniem szkła i betonu oraz zastosowaniem szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Zakłada on Głównym komponentem całej inwestycji jest budowa Dworca Metropolitalnego. Budynek wyróżnia niezwykły projekt architektoniczny, który charakteryzuje się wykorzystaniem szkła
i betonu oraz zastosowaniem szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko.
Zakłada on użycie gruntowych pomp ciepła, które dostarczą energię potrzebną do ogrzania budynku oraz wykorzystuje koncepcję „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła, co przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte zostaną panelami fotowoltaicznymi o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Na budynku zostanie stworzony „zielony dach” - na którym planuje się nasadzenia zieleni, głównie gatunkami roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza - który wraz z nasadzeniami zieleni miejskiej oraz zadaszeniami będą ograniczać powstawanie zjawiska wysp ciepła, a specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin oraz do celów sanitarnych.
Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie płyt chodnikowych z betonu antysmogowego. Ponadto przewidziano użycie materiałów mniej podatnych na odkształcenia związane z ekstremalnymi temperaturami - zwłaszcza dodatnimi (m.in.: nawierzchnie dróg i miejsc postojowych, chodników dla pieszych); odpornych na silny wiatr, burze, zalania i intensywne opady śniegu i deszczu (system kanalizacji deszczowej, wiaty nad peronami).
Powierzchnia całkowita budynku dworca (dwie kondygnacje nadziemne, kondygnacja podziemna, kondygnacja techniczna oraz dach użytkowy) to ponad 18 tys. m². Na kondygnacji podziemnej powstanie parking o powierzchni około 7,5 tys. m². Nowoczesny dworzec będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. W jednej części miasta zintegruje kilka form transportu, stając się centrum komunikacyjnym nie tylko Miasta, ale całego regionu.
Więcej informacji w załącznikach.