Poniedziałek, 29 Kwiecień 2024

Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej

29.04.2024, 21:11
fot. Miasto Bielsko_Biała
fot. Miasto Bielsko_Biała

Miasto Bielsko-Biała – Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej w perspektywie finansowej 2014-2020 przy współfinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 zrealizowało rozbudowę ul. Cieszyńskiej w Bielsku-Białej. Inwestycja realizowana była w ramach szerszego przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej”.

Krótki zarys

Rozbudową objęto łącznie 8 km dróg, z czego dofinansowanie otrzymał ciąg główny drogi wojewódzkiej nr 942 oraz niezbędne drogi serwisowe. Ponadto równolegle Miasto realizowało inną inwestycję unijną pn.: „Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej”, dzięki czemu droga została objęta systemem ITS.

Źródło finansowania

Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa VI „Transport”, Działanie 6.1 „Drogi wojewódzkie, powiatowe, gminne”.

Opis rozwiązania

Przed rozbudową, ul. Cieszyńska w Bielsku-Białej przebiegająca przez osiedla mieszkaniowe stanowiła wąskie gardło układu komunikacyjnego miasta. Nadmierny ruch samochodowy na tej ulicy powodował, że zachodnia część miasta nieustannie stała w korkach. Mając na uwadze fakt, że układ komunikacyjny miasta stanowi jego krwioobieg, po licznych analizach, ul. Cieszyńską rozbudowano do parametrów klasy technicznej G 1/4 (na odcinku od ronda Hulanka do ronda im. Czesława Niemena) oraz G 2/2 (od ronda im. Czesława Niemena do ronda z ul. Nowo-Miedzyrzecką).

Realizacja przyczyniła się m.in. do rozbudowy 17 skrzyżowań z czego 3 przybrały formę nowoczesnych rond turbinowych, które ze względu na swoją geometrię stanowią znaczący krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu. Równocześnie wzdłuż drogi powstały chodniki oraz niezależna ścieżka rowerowa dostosowana do „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej” opracowanych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Nowa geometria - pas rozdziału, dodatkowe pasy do relacji skrętnych oraz osygnalizowanie skrzyżowań, to na pewno właściwy krok w kierunku bezpieczeństwa, a także poprawy płynności ruchu. Przebudowane zostały wszystkie kolidujące z drogą, media a także zabudowano sieć światłowodową niezbędną w dzisiejszej rzeczywistości. Dzięki rozbudowie droga uzyskała nośność 11,5 t.

Bielsko_Biała

Ponadto Miasto Bielsko-Biała, w ramach projektu rozbudowy Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej, wdrożyło rozwiązania wspomagające kierowców przejeżdżających przez miasto.  Jednym z rozwiązań, które pojawiło się na ul. Cieszyńskiej jest tablica zmiennej treści, prezentująca czasy przejazdów na kluczowych kierunkach przemieszczania się pojazdów przez miasto.

Same tablice nie są niczym nowym przy drogach, ale nowością w Polsce jest podejście do źródła danych.

W dotychczasowych rozwiązaniach jako źródło danych do pomiarów czasów przejazdów wykorzystywano kamery rozpoznające numery rejestracyjne pojazdów przejeżdżających przez tak wyposażone odcinki dróg. Na podstawie różnicy czasów wjazdu i wyjazdu z nadzorowanego odcinka drogi określany jest czasu bezwzględny podróży.

Jest kilka minusów takiego rozwiązania:
1.    Po pierwsze to koszty – wszystkie odcinki, które chcemy nadzorować, należy wyposażyć w specjalne kamery; aby pomiar był dokładny, kamery (na dłuższych odcinkach) musimy umieszczać w każdym z punktów potencjalnego rozpływu potoku samochodów.
Gdyby chcieć pomiarami objąć wszystkie drogi, koszt przygotowania się do tego (głównie dedykowane kamery i ich montaż kamer) wyniósłby wiele setek tysięcy złotych.
2.    Po drugie: tak zdefiniowane trasy są już, w zasadzie, nienaruszalne – zmiana nadzorowanego obszaru wymaga, w najgorszym wariancie, przeniesienia kamer w nowe miejsca, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

W Bielsku-Białej dane do pomiarów pobierane są z najpowszechniejszego wśród kierowców źródła – z Google Maps.

Po raz pierwszy w Polsce „twardą” infrastrukturę zamieniono na „miękkie” oprogramowanie. Wdrożone w Bielsku-Białej rozwiązanie zapewnia co najmniej:
1.    Niższe koszty wdrożenia i świadczenia usługi na terenie całego miasta – opłata związana jest z liczbą zapytań kierowanych do Google Maps – ilością i częstotliwością odświeżania.  
2.    Pełna dowolność w konfigurowaniu odcinków pomiarowych, w tym szybką zmianę jednego nadzorowanego odcinka czy układu dróg na inny, nawet na chwilę.
3.    Możliwość prezentowania danych o dowolnie długich odcinkach dróg, ograniczonych wyłącznie potrzebą użytkowników i inwencją administratora.

Fot. Bielsko-Biała

Ukłon w stronę kierowców przejeżdżających przez Bielsko-Białą, to nie tylko informowanie o czasach przejazdów, ale także działania mające na celu skrócenie tych czasów – wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem (ITS), który potrafi analizować dane z różnych czujników, aby usprawniać działanie sygnalizacji świetlnej tak, by zmniejszać czasy oczekiwania na skrzyżowaniach (głównie na czerwonych światłach), czy skracać kolejki pojazdów oczekujących.  

 

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.