Piątek, 25 Kwiecień 2025

Centrum Przesiadkowe w Gogolinie

25.04.2025, 03:19
Fot. Gogolin
Fot. Gogolin

Głównym celem projektu było utworzenie nowoczesnego Centrum Przesiadkowego w zdegradowanym budynku dworca kolejowego, znajdującego się w centrum miasta. Gmina Gogolin planowała również zmniejszenie emisji zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców. Centrum Przesiadkowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżką rowerową oraz miejscami park&ride stało się kompleksową alternatywą dla transportu samochodowego.

Obłożenie miejsc parkingowych dla rowerów i aut oraz liczba osób korzystających ze zmodernizowanego dworca wskazują na to, że obiekt obecnie przyczynia się do wzrostu ruchu komunikacją zbiorową, ruchu pieszego i rowerowego, odciążając tym samym transport samochodowy i związane z nim zanieczyszczenia środowiska.

Skala przeobrażeń funkcjonalnych i użytkowych

Budynek dworca położony jest przy linii kolejowej E30, jednej z głównych trakcji komunikacyjnych w regionie. Obiekt ten przez lata niszczał, w efekcie zaniedbań i braku inwestycji, budynek był użytkowany jedynie w części środkowej na potrzeby kasy PKP, natomiast części boczne były opuszczone. Zdegradowany obiekt PKP z opuszczonymi pomieszczeniami nie sprzyjał lokalnym inwestycjom i nie zachęcał do korzystania z tej formy komunikacji publicznej. Dzięki realizacji inwestycji powstał nowoczesny budynek użyteczności publicznej w centrum miasta, budynek dworca o wysokim standardzie, z możliwością pozostawienia roweru/motoroweru w specjalnie przeznaczonej do tego wiacie, wyposażonej w ładowarkę do rowerów elektrycznych. W częściach bocznych budynku zlokalizowano oraz zaaranżowano Gminną Bibliotekę Publiczną oraz Centrum Usług Społecznych w Gogolinie, które  z powodzeniem realizują działalność społeczną i kulturalna. Dzięki rozbudowie obiektu powstała również sala konferencyjna, miejsca parkingowe, park&ride, wiata dla rowerów oraz ścieżka rowerowa do Krapkowic.

Wpływ na społeczność lokalną i regionalną

Zdegradowany obiekt PKP w centrum miasta szpecił krajobraz i nie sprzyjał lokalnym inwestycjom. Niski stan techniczny budynku zniechęcał potencjalnych pasażerów do korzystania z komunikacji publicznej. Modernizacja budynku przyczyniła się do poprawienia wizerunku centrum Gogolina, znacząco zwiększyła się ilość osób korzystających z tej formy podróżowania, o czym świadczy ilość rowerów i aut pozostawianych codziennie na nowo utworzonych miejscach park&ride.

Aktualnie budynek pełni funkcje centrotwórcze, znajdują się w nim: Gminna Biblioteka Publiczna oraz pilotażowe Centrum Usług Społecznych w Gogolinie. W bliskiej odległości dworca, niedługo po jego modernizacji powstał  bistro&pub nawiązujący swoją nazwą do dworca. Dzięki połączeniu obiektu ścieżką rowerową do granic miasta powiatowego Krapkowice, jak i realizacji kolejnych przedsięwzięć na rzecz tworzenia alternatywy dla transportu samochodowego w województwie, jak np. partnerskiego projektu  „Czas na przesiadkę”, finansowanego ze środków RPOWO 2014-2020, nowoczesne Centrum Przesiadkowe w Gogolinie stało się znaczącym elementem sieci tworzonych ścieżek rowerowych oraz centrów przesiadkowych w województwie opolskim.

Przedsięwzięcie zwiększyło atrakcyjność turystyczną i gospodarczą zarówno miasta, jak i gminy Gogolin. Powstałe Centrum Przesiadkowe wraz ze ścieżką rowerową zwiększyło możliwości podróży rowerowych do niedalekich atrakcji turystycznych, jak np. pola golfowego Karolinka Golf Park lub Sebastianeum Silesiacum w Kamieniu Śląskim, Góry św. Anny, czy Zamku w Mosznej. Obiekt jest ogólnodostępny, korzystanie z powstałej infrastruktury jest bezpłatne, a tym samym dostępne dla mieszkańców. Projekt zakładał zachowanie charakterystycznych cech budynku dworca oraz jego otoczenia, tak by powstała infrastruktura została wkomponowana w tutejszy krajobraz, stanowiąc z nim harmonijną całość.

Przedsięwzięcie przyczynia się do zachowania lokalnych tradycji w szczególności poprzez działalność Gminnej Biblioteki Publicznej, która organizuje w powstałej infrastrukturze liczne warsztaty i aktywności nawiązujące do tutejszych zwyczajów i opolskich wzorów. Lokalizacja obiektu i jego witryn ogłoszeniowych daje możliwość  upubliczniania tego typu przedsięwzięć szerokiemu gronu odbiorców korzystających z usług komunikacji pociągowej. Znacząco zwiększył się komfort podróżujących. Zastosowane rozwiązania m.in. specjalna wiata na rowery wyposażona w ładowarkę do rowerów elektrycznych oraz możliwość wypożyczenia rowerów elektrycznych w Gminnej Bibliotece Publicznej wprowadziły nową wartość na mapie aktywnej turystyki rowerowej w Polsce.

Nietuzinkowe znaczenie ma możliwość promocji przedsięwzięć edukacyjnych, kulturalnych, czy sportowych poprzez ogłoszenia w obiekcie, z którego może korzystać szerokie grono osób korzystających z usług PKP.

Ma to istotne znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności turystycznej regionu z uwagi na aktualny rozwój turystyki aktywnej w Polsce.

FINANSOWANIE INWESTYCJI

Wartość zadania wyniosła: 8 764 955,74 zł, głównym źródłem finansowania były środki własne Gminy Gogolin, oraz pożyczka ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Opolu, przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach RPOWO na lata 2014-2020.

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.