Sobota, 27 Kwiecień 2024

Świnoujście: budowa tunelu pod Świną

27.04.2024, 02:57
Fot. Miasto Świnoujście
Fot. Miasto Świnoujście

Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu- budowa tunelu pod Świną. Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu to marzenie wielu pokoleń mieszkańców miasta, ale i regionu zachodniopomorskiego. Marzenie o wolności, sprawnym transporcie uniezależnionym od warunków pogodowych i bezpieczeństwie.

Koszt całkowity przedsięwzięcia: 915 140 174 zł
Dofinansowanie ok. 85 % - w kwocie 775 676 244 zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
Umowa o dofinansowanie została podpisana 28 kwietnia 2017 roku.

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu to marzenie wielu pokoleń mieszkańców miasta, ale i regionu zachodniopomorskiego. Marzenie o wolności, sprawnym transporcie uniezależnionym od warunków pogodowych i bezpieczeństwie.  

Fot. Miasto Świnoujście

Świnoujście jest jedynym w Polsce miastem położonym na wyspach. Zachodnia i centralna część miasta położona jest na wyspie Uznam, natomiast wschodnia znajduje się na wyspie Wolin i Karsibór. Jedyną możliwością przedostania się z jednej części miasta na drugą (do pracy, szkoły, domu, szpitala itd.) czy wyjazdu i wjazdu do miasta z innych rejonów naszego kraju są przeprawy promowe.

Średni czas przeprawy (długość 1 km), pod warunkiem braku kolejki wynosi ok. 20 minut (przeprawa Warszów, która przeznaczona jest dla mieszkańców) oraz 40 minut na przeprawie Centrum (ruch turystyczny, ruch ciężarowy). Takie sytuacje zdarzają się jednak wyjątkowo rzadko. Najczęściej przeprawa zajmuje odpowiednio około godziny i 1-1,5 godziny. W przypadku przeprawy ogólnodostępnej w sezonie letnim są to nawet 2 i więcej  godzin.

To jednak nie jedyne utrudnienie w komunikacji. Wystarczy bowiem sztorm, mgła, zalodzenie czy po prostu awaria któregoś z promów i może okazać się, że  dostanie się z jednej wyspy na drugą zajmuje jeszcze więcej czasu lub jest w ogóle niemożliwe. Co najmniej raz w roku miasto jest odcięte od pozostałej części Polski. Konieczność korzystania w promów to także niedogodność dla turystów stojących nierzadko po kilka godzin w kilometrowych kolejkach oraz przedsiębiorców dowożących towary lub świadczących swoje usługi. Budowa stałego połączenia – tunelu - docelowo rozwiąże te problemy, umożliwi sprawniejszy i szybszy transport, poprawi komfort podróży,  zapewni bezpieczeństwo miastu, wpłynie na jego dalszy rozwój i poprawi wizerunek.

Fot. Miasto Świnoujście

Zakres projektu obejmuje:
- budowę tunelu wraz z niezbędną infrastrukturą (1.484 m tunelu drążonego przy użyciu technologii TBM pod cieśniną Świny), w tym wyjścia ewakuacyjne
- budowę i przebudowę dróg dojazdowych wraz z ich oświetleniem, odwodnieniem
- budowę centrum obsługi tunelu,
- usunięcie kolizji uzbrojenia,
- budowę ciągów pieszo-rowerowych,
- wykonanie zieleni drogowej.

Całkowita długość tunelu wraz z drogami dojazdowymi to 3,4 km. Średnica wewnętrzna tunelu wynosi 12 metrów. Wewnątrz znajdą się dwukierunkowa jednia z pasami ruchu o szerokości 3.5 metra każdy  wraz z poboczemi. U wylotu z tunelu na wyspie Wolin droga połączy się z projektowaną drogą ekspresową S3. Podróż tunelem z jednej strony miasta na drugą będzie  trwała kilka minut, a nie jak obecnie nawet kilka godzin. Świnoujski tunel będzie najdłuższym tego typu obiektem podwodnym w Polsce.
Obecnie zakończono etap drążenia, trwają prace związane z budową galerii ewakuacyjnych oraz wyposażeniem samego obiektu. Gotowym tunelem mieszkańcy Świnoujścia i turyści przejadą w IV kwartale 2022 roku.

 

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.