Piątek, 25 Kwiecień 2025

Modernizacja DK-44 w Tychach

25.04.2025, 22:50
fot. Miasto Tychy
fot. Miasto Tychy

Przebudowa 2-5 kilometrowego odcinka drogi, nowe chodniki i ścieżki rowerowe, dwa przejścia podziemne dla pieszych, a także nowy bezkolizyjny węzeł, rozdzielający ruch tranzytowy od lokalnego. To najważniejsze efekty zakończonej modernizacji fragmentu drogi krajowej nr 44 biegnącej przez Tychy.

Trwająca blisko trzy lata przebudowa 2,5-kilometrowego odcinka ulicy Oświęcimskiej to największa w ostatnich latach drogowa inwestycja w Tychach i jedna z większych w województwie śląskim.

1880 ciężarówek z asfaltem

Całość prac obejmowała łącznie 2,5 km drogi na fragmencie od węzła Wartogłowiec do ulicy Turyńskiej (w rejonie fabryki FCA). W ramach inwestycji drogę przebudowano na całej jej szerokości. Prace rozpoczęto od przygotowania podłoża oraz podbudów o łącznej grubości około 80 cm i dopiero na tak przygotowanej powierzchni można było układać trzy kolejne warstwy asfaltu.

Nawierzchnia asfaltowa została dostarczona na teren budowy przez 1880 pojazdów. Łącznie na modernizowanym odcinku drogi ułożono ponad 51,5 tys. m kw. mas bitumicznych oraz dodatkowo 6 tys. m kw. masy asfaltowej w kolorze czerwonym, którą użyto do budowy ścieżek rowerowych. Inwestycja dotyczyła bowiem nie tylko modernizacji samej jezdni - wzdłuż całego odcinka powstał nowy chodnik a także jednostronna ścieżka rowerowa. Ponadto w ramach zadania posadzono 76 drzew oraz 4614 sztuk krzewów na wyspach centralnych rond.

Tychy

Bezpiecznie i bez korków

Szczególne znaczenie dla całej modernizacji miało przeniesienie ruchu pieszego do dwóch podziemnych tuneli. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców, poprawić płynność ruchu i do minimum ograniczyć ryzyko wypadków na ruchliwej trasie. Nowe przejścia powstały w rejonie ulic Długiej i Kościelnej. Z obu mogą korzystać zarówno piesi jak i rowerzyści.

Jednak bez wątpienia najistotniejszym punktem całej przebudowy jest, bezkolizyjny węzeł łączący DK44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną.

Ruch na dwóch poziomach

W miejscu, gdzie dawniej ruch tranzytowy mieszał się z lokalnym, powstał nowy dwupoziomowy, bezkolizyjny węzeł. Zapewnia on sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice
i Wygorzele, a także miastem Bieruń.

Ruch tranzytowy poprowadzony został górą obiektu, a lokalny odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach. Wyspa każdego z nich ma średnicę 50 metrów.

Tychy

Pomogła Unia Europejska

Realizacja tego zadania nie byłaby możliwa bez unijnego wsparcia. Przebudowa
2,5-kilometrowego fragmentu tyskiej DK-44 jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w zakresie Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko. Wartość całej inwestycji wynosi ok. 132 mln zł, z czego aż 85 proc. wydatków kwalifikowanych stanowi dofinansowanie z UE. Pozostała cześć to wkład własny miasta Tychy

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.