Sobota, 20 Kwiecień 2024

Warszawa: Zakup taboru autobusowego

20.04.2024, 14:57

Projekt obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020.

Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o. o. to największy operator publicznego transportu zbiorowego w Polsce, a także jeden z większych w Europie.

Dokładnie w 100-lecie warszawskich autobusów tj. w 2020 roku na ulicach Warszawy pojawiło się 130 nowoczesnych, przegubowych autobusów elektrycznych objętych dofinansowaniem ze środków europejskich. Sukcesywne dostawy zakończono pod koniec 2020 roku. Warszawa posiada obecnie największą flotę autobusów elektrycznych w Polsce. W tym samym czasie budowane, montowane i uruchamiane były stacje ładowania pantografowego na krańcach linii (pętlach autobusowych). W chwili obecnej, w ramach projektu funkcjonuje 10 stacji ładowania, kolejne 9 stacji jest również przygotowanych do użytkowania – czekają tylko na odbiory techniczne. Infrastruktura szybkiego ładowania pantografowego zlokalizowana na pętlach autobusowych umożliwia ładowanie baterii autobusu w trakcie postoju na krańcu linii. Nie ma więc konieczności ładowania taboru w zajezdni, co umożliwia optymalne wykorzystanie taboru. Niekwestionowaną zaletą autobusów elektrycznych jest efekt ekologiczny. Zerowa emisyjność w miejscu kursowania pojazdu oraz zredukowany hałas korzystnie wpływają na komfort życia mieszkańców oraz komfort podróżowania pasażerów. Największy efekt ekologiczny można osiągnąć wprowadzając autobusy elektryczne do ścisłego centrum miast, gdzie występuje kumulacja większości celów podróży i odnotowywane są duże potoki pasażerskie.

Tabor elektryczny zakupiony w ramach w/w projektu zgodnie ze strategią miasta stołecznego Warszawy jest kierowany do obsługi linii autobusowych przebiegających przez ścisłe centrum miasta, w tym między innymi na Trakt Królewski oraz na obszary chronione architektonicznie i tereny zielone. Trakt Królewski i okolice to reprezentacyjna część miasta z zabytkowymi budynkami, pomnikami, restauracjami, budynkami uniwersyteckimi - pełna pieszych o każdej porze dnia, z dostępem do linii metra. Ideą realizacji tego projektu jest priorytetowe traktowanie transportu publicznego, pieszych i rowerzystów i tym samym ograniczenie ruchu samochodów prywatnych w tym rejonie.

Dzięki realizacji projektu większość autobusów poruszających się po tym obszarze będą stanowiły pojazdy elektryczne. Wprowadzanie do eksploatacji nowych autobusów, za każdym razem, bez względu na rodzaj napędu, powoduje wzrost komfortu podróżowania wyraźnie odczuwalny przez pasażerów. Dla autobusów z napędem elektrycznym wartością dodaną jest także znaczne ograniczenie hałasu. Warszawa należy do najbardziej zagrożonych hałasem miast w kraju, a jego dominującym źródłem na terenie m.st. Warszawy jest właśnie hałas drogowy.

Główne cele projektu:

  • rozwój przyjaznych dla środowiska rodzajów transportu publicznego 
  • poprawa jakości taboru i usług jako sposób na zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego w stosunku do transportu indywidualnego 
  • rozwój transportu multimodalnego oraz wspieranie przyjaznych dla środowiska rozwiązań w transporcie publicznym 
  • wzmocnienie funkcji metropolitalnej Warszawy poprzez poprawę wizerunku miasta, warunków życia i wzrost komfortu podróży, szczególnie w centrum miasta 
  • zmniejszenie ogólnego wpływu systemu transportowego na środowisko 
  • ograniczenie kosztów napraw i utrzymania taboru autobusowego

Załącznik

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.