Zakres prac projektowych:
- przebudowa zespołu budynków dworca kolejowego wraz z jego zagospodarowaniem i odrestaurowaniem;
- rozbudowa układu komunikacyjnego obejmującego ulice: Gdańską, Małgorzaty Hillar, Kolejową, Nowoprojektowaną, Al. Wojska Polskiego wraz z niezbędną infrastrukturą;
- budowa dworca autobusowego;
- budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej z ul. Grunwaldzką
- budowa miejsc postojowych i parkingowych oraz zatok parkingowych typu Kiss&Ride, Bike&Ride i Park&Ride;
- wprowadzenie nowoczesnego system informacji pasażerskiej;
- budowa dwóch stacji do elektrycznego ładowania pojazdów:
- zakup 11 energooszczędnych niskopodłogowych autobusów miejskich.
Opis obiektu – charakterystyka historyczna i kulturowa walorów miejsca
Rejon dworca i Alei Wojska Polskiego to jeden z najstarszych obszarów miasta. Przed rewitalizacją stanowił też najbardziej zaniedbany teren w mieście. Zabudowania dworca kolejowego w stolicy Kociewia pochodzą z 1870 r. Wybudowanie dworca, a tym samym włączenie Starogardu w obręb pruskiej sieci kolejowej zapoczątkowało nową epokę w dziejach miasta. Dzięki temu Starogard znalazł się na bardzo ważnej w ówczesnym układzie komunikacyjnym trasie kolejowej, co nie mogło pozostać bez istotnego wpływu na dalszy rozwój miasta i nadal odgrywa niezwykle ważną rolę komunikacyjną.

Budowa integracyjnego węzła komunikacyjnego w Starogardzie Gdańskim dała zarówno budynkom jak i całemu obszarowi nowe życie i nowy wygląd. Była to największa miejska inwestycja w kadencji 2014-2018. Prace budowlane rozpoczęły się w marcu 2017 r. i trwały 19 miesięcy.
W ich efekcie Starogard Gdański ma pięknie odrestaurowany Dworzec PKP, który jest doskonałą wizytówką miasta, nowy dworzec PKS, wyremontowane ulice wokół, odnowioną aleję Wojska Polskiego, a także rondo na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Grunwaldzkiej. Dodatkowo mieszkańcy mogą poruszać się po mieście 11 komfortowymi automausami niskoemisyjnymi.
Uzasadnienie
Inwestycja zasługuje na miano „Inwestycji z Perspektywą”, gdyż z jednej strony ma ogromny wpływ na jakość życia mieszkańców tu i teraz, na ich postrzeganie miasta jako miejsca swojego zamieszkania i poczucia dumy z bycia starogardzianką czy starogardzianinem. Z drugiej strony w kontekście planów elektryfikacji linii nr 203 na odcinku Tczew – Czersk, która ma nastąpić do końca 2027 roku, PKP PLK ma uruchomi nowe połączenia kolejowe, które przyspieszą komunikację Starogardu Gdańskiego z Trójmiastem. Służyć temu będzie zarówno odrestaurowany dworzec, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak i cała okoliczna infrastruktura ułatwiająca komunikację miejską.
Poza tym nowoczesny węzeł przesiadkowy, którego celem jest integracja różnych środków transportu zbiorowego, poprawił jakość poruszania się po mieście i poza jego granice. Realizacja wpłynęła na usprawnienie połączeń dostępnych form transportu zbiorowego i indywidualnego, co pozwoliło na zwiększenie mobilności mieszkańców miasta. Przebudowa sąsiadujących z dworcem ulic, chodników, traktów spacerowych przyczyniła się do likwidacji problemu zatorów drogowych, odciążyła ruch samochodowy, a tym samym znacząco skróciła czas podróży i zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zmodernizowana przestrzeń nabrała nowej jakości wizerunkowo - funkcjonalnej. Stała się bezpieczniejsza i bardziej przyjazna dla mieszkańców, zwłaszcza Aleja Wojska Polskiego. Ten najstarszy w mieście deptak spacerowy odzyskał swoją dawną świetność. Zaprojektowany w duchu nowoczesnych trendów architektonicznych, pozbawiony barier, stał się miejscem relaksu i integracji lokalnej społeczności w tym międzypokoleniowej. Nocą drogę rozświetla blisko 50 latarni, co buduje niepowtarzalny klimat miasta po zmroku, dodając mu wyjątkowego uroku. Dotychczasowy zaniedbany i zniszczony dworzec PKP po renowacji stał się perełką architektoniczną Pomorza i piękną wizytówką Starogardu Gdańskiego, której żaden starogardzianin się nie powstydzi. Dla przyjezdnych i turystów, którzy nigdy wcześnie w Starogardzie Gdańskim nie byli, jest dodatkową atrakcją, zachęcająca do zwiedzenia reszty miasta. Wreszcie zakup 11 nowych, niskoemisyjnych i ekologicznych autobusów miejskich zwiększył zasięg osób korzystających ze środków komunikacji publicznej oraz bezpośrednio wpłynął na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza w mieście. Ogólnie mówiąc realizacja inwestycji, polegająca w duże mierze na rewitalizacji jednej z najbardziej zaniedbanych obszarów miasta, pozytywnie wpłynęła na podniesienie jakości, spójności i sprawności transportu zbiorowego oraz wizerunek miasta, czyniąc Starogard Gdański miastem bardziej interesującym pod względem gospodarczym dla nowych inwestorów oraz mieszkańców poszukujących możliwości rozwoju.
Krótki opis modernizacji:
W ramach inwestycji pn. „Budowa i skomunikowanie węzła integracyjnego w Starogardzie Gdańskim„ wykonano następujące zadania:
- dworzec kolejowy został odrestaurowany na zewnątrz i przebudowany wewnątrz. Odświeżono jego elewację zachowując naturalne oryginalne cegły i zdobienia. Po usunięciu dobudowywanych przez lata zbędnych ścianek działowych, jego wnętrza stały się jasne i przestronne. Zachowane zostały też oryginalne elementy takie, jak posadzka z heksagonalnych płytek czy drewniany, polichromowany strop. Jego wnętrze rozbudowano o poczekalnie, kasy i punkty informacji. Obiekt przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez budowę pochylni prowadzącej przez dworcowe patio do budynku, windy i przebudowę schodów. We wcześniej niezagospodarowanych magazynach dworcowych powstała nowoczesna siedziba Straży Miejskiej wyposażona w centrum monitoringu. W pobliżu dworca pojawiły się również miejsca parkingowe dla autobusów, taksówkarzy oraz mieszkańców, którzy mogą pozostawić tam samochody wybierając się w dalszą podróż pociągiem bądź autobusem. Jest też miejsce do krótkiego postoju dla kierowców, którzy tylko powożą pasażerów na pociąg lub autobus.
- tuż obok dworca powstał dworzec autobusowy. Pojawił się duży plac manewrowy z 12 zadaszonymi stanowiskami autobusowymi. Każdy przystanek wyposażony jest w tablicę informacyjną. Dodatkowo z każdej strony pętli ustawione są elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy. Podróżni, czekający na autobus, mogą usiąść na ławeczce, która znajduje się pod każdą wiatą. Przystanki rozmieszczono na owalu pętli, co umożliwia kierowcom swobodne manewry w jej wnętrzu.
- budowa węzła integracyjnego, którego głównym celem jest integracja różnych form transportu indywidualnego i zbiorowego w jednym miejscu, pozwoliła na zakup 11 nowych, ekologicznych, niskopodłogowych autobusów miejskich, które przyczyniły się do zmniejszenia emisji spalin zanieczyszczających powietrze oraz wzrostu liczby pasażerów, korzystających z transportu publicznego.
- przebudowie dworca PKP i budowie pętli autobusowej towarzyszyła kompleksowa przebudowa miejskiej infrastruktury drogowej. Wyremontowana została ulica Kolejowa, Małgorzaty Hillary i Gdańska, którą połączono nowo wybudowaną ulicą z ulicą Kolejową. Upłynniono też ruch poprzez budowę ronda na skrzyżowaniu ulicy Gdańskiej z ulicą Grunwaldzką.
- zmodernizowano aleję Wojska Polskiego - ulicę, która łączący integracyjny węzeł transportowy z centrum miasta. Nawierzchnia alei wyłożona została kamiennymi płytami i kostką. Po obu stronach wyremontowano chodniki i schody do przylegających domów. Po obus tronach pojawiły się miejskie kwietniki, w których pojawiły się nowe krzewy i byliny. Ulicę oświetlono energooszczędnymi lampami z nowymi ledowymi osłonami. Najstarszy deptak w mieście zmienił się nie do poznania nie tylko zewnętrznie. Ma też wymienioną całą infrastrukturę podziemną: nową kanalizację i wszystkie przyłącza
Wartość całego projektu – 42 591 800,00 zł.
Koszty kwalifikowane 39 568 826,85 zł
Dofinansowanie z UE – 33 633 352,67zł (85% wartości kosztów kwalifikowanych)