PKP PLK rozpoczęła kolejny etap modernizacji linii kolejowej Ełk – Korosze wraz z przebudową stacji kolejowej w Giżycku. Po wybudowaniu sieci trakcyjnej do miasta dojadą pociągi elektryczne.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęła kolejną fazę przebudowy stacji kolejowej w Giżycku, na której powstają nowe perony. Montowane są też elementy sieci trakcyjnej dla pociągów elektrycznych. Inwestycja współfinansowana jest ze środków europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Modernizacja stacji Giżycko ułatwi dostęp do pociągów mieszkańcom oraz turystom. Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co oznacza krótszy czas przejazdu, wzrost przepustowości linii oraz mniejsze oddziaływanie linii na środowisko” – powiedział, cytowany w komunikacie, Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jak poinformował Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK inwestycja obejmuje m.in. budowę nowych peronów – wyspowego i przydworcowego wraz z przebudową dojść z uwzględnieniem możliwości dostępu także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowany zostanie most na Kanale Łuczańskim oraz zbudowany wiadukt kolejowy nad ul. Św. Brunona, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Przejście w poziomie szyn łączące centrum Giżycka z miejską plażą zostanie zastąpione przejściem pod torami na ul. Unii Europejskiej.
Zakończenie prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją”, na odcinku Ełk – Giżycko, zostało zaplanowane w 2024 r. Wartość robót to 649 mln zł netto, w tym dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 499 mln zł.
Kolejny etap projektu, na trasie z Giżycka do Korsz, będzie realizowany w ramach perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h.
mr/