Komisja petycji (PETI) Parlamentu Europejskiego przyjęła jednogłośnie projekt rezolucji wzywającej do ustanowienia jednolitego standardu wymiarów bagażu podręcznego dla pasażerów linii lotniczych.
W przyjętym dokumencie eurodeputowani przekonują, że potrzebne są spójne przepisy UE dotyczące rozmiaru i cen bagażu podręcznego linii lotniczych.
„Każda linia lotnicza ma własne zasady dotyczące dopuszczalnego rozmiaru bagażu i opłat, jakich żądają od pasażerów. W przypadku zmiany linii lotniczych w ramach tej samej podróży, dopuszczalne wymiary bagażu mogą być inne. Składający petycję uważa, że te różne rozwiązania i zasady generują ukryte koszty w przypadku konieczności zmiany linii lotniczej” – czytamy w przyjętym dokumencie.
Zdaniem europosłów ta niezwykła złożoność standardów i zasad linii lotniczych wydaje się mieć charakter uznaniowy i nieproporcjonalny.
Przykładowo pasażerowie linii Ryanair mają prawo zabrać ze sobą na pokład jedną małą osobistą torbę o wymiarach maksymalnych 40 cm x 20 cm x 25 cm. Przy zakupie tzw. opcji pierwszeństwa i dwóch toreb kabinowych pasażer może zabrać na pokład mały i większy bagaż podręczny o wadze do 10 kg i maksymalnych wymiarach 55 cm x 40 cm x 20 cm.
Z kolei każdy pasażer WIZZ Air może zabrać ze sobą na pokład jedną bezpłatną sztukę bagażu podręcznego o wymiarach 40 cm x 30 cm x 20 cm. Podobnie jak Ryanair również WIZZ Air oferuje możliwość dokupienia i zabrania na pokład dodatkowej „podręcznej walizki na kółkach”, której wymiary nie mogą przekraczać 55 cm x 40 cm x 23 cm, przy czym bagaż musi zmieścić się w schowku nad fotelami.
W przypadku linii lotniczej LOT rozmiar bagażu podręcznego nie powinien przekraczać 55 cm wysokości, 40 cm szerokości i 23 cm głębokości. Linia dopuszcza łączną sumę wymiarów nieprzekraczającą 118 cm. Jeśli bagaż podręczny przekroczy dozwolony limit, będzie podlegać dodatkowym kosztom. Dodatkowo, w ramach ceny biletu, jako bagaż podręczny pasażer może zabrać ze sobą np. torebkę damską albo niewielki plecak lub laptopa.
Europosłowie zwrócili uwagę, że dokonując przeglądu obecnego prawodawstwa UE dotyczącego usług lotniczych, Komisja Europejska powinna w pełni wdrożyć odpowiednie orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, w którym Trybunał stwierdził, że linie lotnicze nie powinny pobierać dodatkowych opłat za bagaż podręczny "pod warunkiem, że taki bagaż podręczny spełnia rozsądne wymagania pod względem wagi i wymiarów oraz jest zgodny z obowiązującymi wymogami bezpieczeństwa".
Składający petycję wezwał do uzupełnienia prawodawstwa UE dotyczącego praw pasażerów linii lotniczych i ustanowienia jednolitych norm dotyczących wymiarów bagażu podręcznego.
Projekt rezolucji będzie przedmiotem dyskusji na przyszłej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.
mp/