Piątek, 3 Maj 2024

Wmurowano kapsułę czasu na budowie nowego mostu kolejowego w Przemyślu

10.07.2023, 14:10 Aktualizuj: 11.07.2023, 14:12
Budowa nowego mostu kolejowego w Przemyślu; fot. UMWP
Budowa nowego mostu kolejowego w Przemyślu; fot. UMWP

Nowy most kolejowy na trasie Kraków - Medyka powstaje w Przemyślu. Obiekt zostanie wybudowany między 100-letnimi zabytkowymi przęsłami, które już zostały przesunięte na miejsce docelowe. Koszt całej inwestycji wynosi 65 mln zł netto, z czego dofinansowanie unijne to ponad 54 mln zł. W sobotę przy moście wmurowano kapsułę czasu.

W sobotnie przedpołudnie w strukturę powstającej przeprawy została wmurowana kapsuła czasu. Na umieszczonym w niej dokumencie podpisy złożyli politycy, samorządowcy i przedstawiciele PKP PLK. Do wnętrza kapsuły trafiły także zdjęcia z uroczystości oraz sobotnie wydania dwóch gazet i pismo z przedstawioną po krótce historią mostu.

„Dzięki tej inwestycji możliwy będzie sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przebudowa przeprawy, poza tym, że da na wiele kolejnych lat bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie, która jest niezwykle oblegana, pozwoli także na wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym, bardzo korzystnie wpływając na zmianę systemu komunikacyjnego w Przemyślu” – podkreślał wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch.

Cały projekt budowy nowego mostu kolejowego w Przemyślu na linii kolejowej nr 91 wart jest prawie 65 mln złotych netto. Kwota dofinansowania unijnego wynosi netto ponad 54 mln złotych ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Prace na moście rozpoczęto w listopadzie 2022 roku. Zabytkowe przęsła zostały przesunięte i posadowione na nowe, docelowe podpory. Między tymi konstrukcjami budowana jest nowa przeprawa. Są już nowe przyczółki, kolejne roboty obejmują filary, m.in. zbrojenia i wykonanie ław fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2 - od strony Medyki, scalane są elementy docelowych konstrukcji obiektu. Wykonanie by-passu, umożliwia prowadzenie ruchu kolejowego w trakcie budowy. Zgodnie z planami w listopadzie br. ma zostać oddany do ruchu jeden nowy tor do ruchu pociągów, a w grudniu drugi.

Jedna ze starych nitek przeprawy zostanie zaadaptowana na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Na drugiej starej nitce mostu Muzeum Ziemi Przemyskiej będzie organizowało wystawy.

Pod mostem przebudowane zostaną również drogi. Prace wyeliminują ograniczenia w ruchu drogowym. Dzięki temu korzystnie zmieni się system komunikacji w Przemyślu. Zrealizowanie prac drogowych przewidziano w pierwszym kwartale 2024 r.

Most kolejowy w Przemyślu – o konstrukcji kratownicowej, położony między stacjami Przemyśl Główny i Przemyśl Zasanie, przez który przebiega linia kolejowa nr 91 z Krakowa do Medyki, powstał w 1860 roku, w ramach budowy linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem. W obecnej postaci istnieje od 1891 roku. Projekt przeprawy powstał w biurze konstrukcyjnym inżyniera Gustave’a Eiffela, twórcy paryskiej Wieży Eiffla.

mam/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.