Czwartek, 2 Styczeń 2025

UE/ Po podniesieniu unijnych ceł spadła sprzedaż chińskich samochodów elektrycznych

23.12.2024, 12:35 Aktualizuj: 23.12.2024, 12:56

Po podniesieniu przez UE pod koniec października ceł importowych na samochody elektryczne z ChRL, chińscy producenci w listopadzie odnotowali najwyższy od ośmiu miesięcy spadek sprzedaży tych aut w Unii Europejskiej.

Z danych rynkowych firmy analitycznej Dataforce wynika, że chińscy producenci, tacy jak BYD i SAIC Motor (właściciel m.in. brytyjskiej marki samochodów sportowych MG), w listopadzie odnotowali niższe wyniki sprzedażowe nowych aut elektrycznych w UE.

Sprzedaż "elektryków" wyniosła 7,4 proc., co oznaczało spadek o 0,8 proc. w porównaniu z październikiem, kiedy to oba koncerny odpowiedzialne były za 8,2 proc. nowych rejestracji tego typu samochodów w UE i najniższe wyniki sprzedażowe od marca tego roku - podała w poniedziałek agencja Belga.

Spadek jest wynikiem wprowadzonych przez UE pod koniec października wyższych ceł importowych na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Nowe cła wynoszą od 7,8 do 35,3 proc. i są nakładane w dodatku do już obowiązujących w UE ceł 10-procentowych na importowane samochody.

Powodem nałożenia ceł było subsydiowanie produkcji przez władze w Pekinie, co umożliwiło chińskim producentom sprzedaż aut po sztucznie zaniżonych cenach i stanowiło nieuczciwą konkurencję wobec europejskich producentów. Wysokość opłaty zależy od tego, w jakim stopniu dana firma była subsydiowana i czy współpracowała z Komisją Europejską w dochodzeniu.

W odpowiedzi na działania UE, Chiny wszczęły własne dochodzenie w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych, w tym w odniesieniu do europejskiego nabiału i wieprzowiny.

Europa wciąż jest głównym odbiorcą chińskich e-aut; trafia tu ok. 40 proc. tamtejszej produkcji.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

jowi/ ap/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.