Czwartek, 19 Września 2024

Turystyka w UE coraz bliżej poziomów z 2019 r.

28.09.2022, 20:31 Aktualizuj: 04.10.2022, 09:13
European Union, 2020
European Union, 2020

Branża turystyczna odbija się po pandemii COVID-19, a statystyki za 2022 r. zbliżają się do danych za 2019 r. – wynika z danych Eurostatu.

Dane za pierwszych sześć miesięcy 2019 r. i 2022 r. pokazują, że łączna liczba noclegów w turystycznych obiektach noclegowych zmalała. W pierwszym półroczu 2022 r. było to 1,01 mld, podczas gdy trzy lata wcześniej - 1,18 mld. Oznacza to spadek o 14 proc. w 2022 roku w stosunku do 2019 roku. Spadek ten był jednak mniej widoczny niż w 2020 r., kiedy liczba noclegów w analogicznym okresie wyniosła 474,7 mln, oraz w 2021 r., gdy odnotowano ich 406,8 mln. 

Na tle pierwszego półrocza 2021 r., w tym samym okresie 2022 r. liczba noclegów w turystycznych w obiektach noclegowych wzrosła o 149 proc., przy czym znaczny przyrost odnotowano w każdym z sześciu miesięcy.  

W kwietniu 2022 r. Eurostat zarejestrował największy wzrost noclegów, który wyniósł  302 proc. w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku. Odnotowano wtedy odpowiednio: 177,6 mln i 44 mln noclegów.

Eurostat

Europa jest najpopularniejszym kierunkiem turystycznym na świecie. Turystyka odgrywa ogromną rolę w rozwoju wielu europejskich regionów, szczególnie tych biedniejszych. Wynika to z jej potencjału w dziedzinie stymulowania innych sektorów oraz tworzenia nowych miejsc pracy, zwłaszcza dla młodych ludzi.

Okres pandemii spowodował, że w niektórych branżach gospodarki na terenie Polski i Europy, straty sięgały kilkudziesięciu procent. Wobec tego Komisja Europejska stworzyła program REACT-EU, który jest odpowiedzią na skutki pandemii. Jego kluczową rolą jest polityka spójności, zapewniająca ożywienie gospodarcze. Całościowy ogólnoeuropejski budżet programu wynosi ponad 50 mld euro.

W ramach REACT-EU pieniądze popłynęły m.in. na Pomorze. Jednym z przykładów ich wykorzystania jest projekt Impuls. Dzięki unijnemu wsparciu, Agencja Rozwoju Pomorza przeprowadziła konkurs grantowy dla małych i średnich przedsiębiorstw z tzw. branży czasu wolnego. Chodzi tu o firmy oferujące noclegi, usługi gastronomiczne, sportowe i rekreacyjne, ale również zajmujące się organizacją turystyki oraz wydarzeń kulturalnych i biznesowych.

kz/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.