Środa, 27 Listopad 2024

Rozstrzygnięto drugi nabór CEF Transport. Ponad 977 mln euro dla polskich projektów

23.06.2023, 10:02 Aktualizuj: 23.06.2023, 10:09
© European Union 2012 - EP
© European Union 2012 - EP

Drugi nabór CEF Transport w perspektywie finansowej 2021-2027 rozstrzygnięty! Polscy beneficjenci otrzymają dofinansowanie z CEF dla 11 projektów, na łączną kwotę ponad 977 mln euro (638 mln euro w puli kohezyjnej i 339 mln euro w puli ogólnej). To sukces Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, które wspiera wnioskodawców na wszystkich etpach przygotowania wniosków aplikacyjnych. 

"Polska może się pochwalić znakomitym wynikiem – otrzymane dofinansowanie to około 24% dostępnego w konkursie budżetu w puli kohezyjnej i około 9,4% puli ogólnej. Uwzględniając wyniki tego naboru polska koperta narodowa (część niekonkurencyjna) została wykorzystana w 95%" - podkreślono w komunikacie MFiPR.

Szczególnym osiągnięciem jest znaczące, w porównaniu z wcześniejszymi konkursami CEF, wykorzystanie puli ogólnej. Stało się to dzięki dofinansowaniu przyznanemu projektom wielostronnym realizowanym we współpracy Ukrainą oraz  dzięki projektowi na linii E75 - Rail Baltica. 

W puli kohezyjnej dofinansowanie otrzymają następujące projekty: 

morskie:

Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej - beneficjent: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.,
Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T - beneficjent: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

kolejowe:

Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E 65 na odcinku Zabrzeg - Zebrzydowice (granica państwa) - beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
Prace na linii kolejowej E30 odcinek Rzeszów – Medyka (granica państwa) – dokumentacja projektowa - beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., 
Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu CNC North Sea-Baltic Sea na odc. Warszawa - Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK) zaplanowany do realizacji przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. 

W ramach puli ogólnej dofinansowanie otrzymają następujące projekty:    

kolejowe:

Prace na linii kolejowej E–75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk (faza II) - beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
EU-UA Solidarity Lanes-optimisation and modernisation of transport flows in terms of infrastructure capacity, interoperability and efficiency of the BC services at the main PL/UA rail border crossings, dotyczący poprawy zarządzania potokami ruchu na głównych kolejowych przejściach granicznych z Ukrainą, w zakresie zwiększenia ich przepustowości, interoperacyjności i wydajności - polskimi partnerami projektu są: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych (koordynator).  

drogowy:

EU–Ukraine Solidarity Lanes. Optimisation and modernisation of transport flows in terms of infrastructure capacity, interoperability and efficiency of the services at the main PL/UA BCPs, dotyczący poprawy zarządzania potokami ruchu na głównych drogowych przejściach granicznych z UA, w zakresie zwiększenia ich przepustowości, interoperacyjności i wydajności - polskimi partnerami projektu są: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwo Finansów, Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych (koordynator).  

lotnicze i demonstracyjne:

CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM, który zakłada działania integracyjne na rzecz zwiększenia wydajności i poprawy wpływu na środowisko działań służb ruchu lotniczego - polscy beneficjenci: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Polskie Porty Lotnicze S.A.,
DElegation through VIrtual CEntres celem jest osiągnięcie 8 poziomu gotowości technicznej bazując na wcześniejszych projektach badawczych w ramach SESAR Joint Undertaking - polski beneficjent: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.  
dot. żeglugi śródlądowej:

River Information Services Corridor Management Execution 2 – COMEX 2, projekt wielostronny polegający na wdrożeniu aplikacji telematycznych mających oddziaływanie transgraniczne - polscy beneficjenci: Ministerstwo Infrastruktury oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. 

mp/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.