Wtorek, 5 Listopad 2024

Normy emisji Euro 7 przyjęte przez PE

15.03.2024, 11:30 Aktualizuj: 15.03.2024, 14:23
fot. © European Union 2020 - Source : EP
fot. © European Union 2020 - Source : EP

Wprowadzenie limitów emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych, paszportu ekologicznego pojazdu oraz minimalnych wymagań dot. trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych – to najważniejsze zmiany wprowadzone przyjętym przez PE rozporządzeniem Euro 7.

Parlament Europejski zatwierdził w środę osiągnięte z Radą porozumienie w sprawie rozporządzenia Euro 7 (homologacja typu i nadzór rynku pojazdów silnikowych). Za przyjęciem nowych przepisów głosowało 297 europosłów, przeciw 190, a 37 wstrzymało się od głosu.

Najistotniejszą zmianą w przyjętym rozporządzeniu w stosunku do przedstawionego w listopadzie 2022 roku przez Komisję Europejską projektu jest pozostawienie na niezmienionym poziomie limitów emisji spalin dla samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6). W przypadku autobusów i ciężarówek zostaną zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI.

„Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora” – powiedział sprawozdawca projektu, czeski eurodeputowany Alexandr Vondra.

Zgodnie z przyjętym rozporządzeniem po raz pierwszy unijne normy obejmą limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych oraz minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.

Limity emisji cząstek hamulcowych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych mają wynieść odpowiednio: 3 mg/km dla pojazdów wyłącznie elektrycznych; 7 mg/km dla większości pojazdów z silnikiem spalinowym, hybrydowych pojazdów elektrycznych i pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi oraz 11 mg/km dla dużych samochodów dostawczych.

Z kolei minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych to 80 proc. wydajności od początku cyklu życia do pięciu lat lub 100 000 km i 72 proc. do ośmiu lat lub 160 000 km. Dla furgonetek normy będą nieco niższe – 75 proc. sprawności od początku życia do pięciu lat lub 100 000 km i 67 proc. do ośmiu lat lub 160 000 km.

Wprowadzony zostanie również ekologiczny paszport pojazdu – dokument będzie zawierał informacje na temat jego efektywności środowiskowej w momencie rejestracji (takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora). Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory.

Zanim zatwierdzone przez PE porozumienie wejdzie w życie, musi jeszcze zostać formalnie zatwierdzone przez Radę.

mam/

ep
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu dotacji Parlamentu Europejskiego w dziedzinie komunikacji. Parlament Europejski nie uczestniczył w przygotowaniu materiałów; podane informacje nie są dla niego wiążące i nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za informacje i stanowiska wyrażone w ramach projektu, za które zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiedzialni są wyłącznie autorzy, osoby udzielające wywiadów, wydawcy i nadawcy programu. Parlament Europejski nie może być również pociągany do odpowiedzialności za pośrednie lub bezpośrednie szkody mogące wynikać z realizacji projektu.

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.