Czwartek, 14 Listopad 2024

Reklama polityczna - tylko wyraźnie oznakowana i z informacją kto za nią zapłacił - PE szykuje nowe przepisy

24.01.2024, 13:10 Aktualizuj: 25.01.2024, 14:47
 © European Union 2019 - Source : EP/Fot. Jean-Christophe VERHAEGEN
© European Union 2019 - Source : EP/Fot. Jean-Christophe VERHAEGEN

Wyraźne oznaczenia, informacja o tym kto dany materiał sfinansował, ile zapłacił i z jakimi wyborami związany jest przekaz - posłowie do Parlamentu Europejskiego przygotowują przepisy w sprawie transparentności reklam politycznych. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów zatwierdziła porozumienie polityczne ws. regulacji, torując drogę do ostatecznego głosowania podczas nadchodzącej sesji plenarnej.

Posłowie z Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów przyjęli dokument 33 głosami za, przy jednym głosie przeciw i ośmiu wstrzymujących się . Jak zapewnia parlament Europejski w wydanym po głosowaniu komunikacie, nowe zasady mają zwiększyć integralność kampanii wyborczych i pomóc w walce z dezinformacją i zagraniczną ingerencją w procesy wyborcze w UE.

"Wyborcy będą mogli lepiej rozpoznawać reklamy polityczne i sprawdzać, kto za nie zapłacił" - głosi komunikat.

Zgodnie z nowymi przepisami reklamy polityczne będą musiały być wyraźnie oznakowane.

"Obywatele, władze i dziennikarze będą mogli łatwo uzyskać informacje o tym, dlaczego widzą reklamę, kto ją finansuje, gdzie ma siedzibę, ile zapłacił i z jakimi wyborami lub referendum związany jest przekaz. Wszystkie reklamy polityczne i związane z nimi informacje będą przechowywane w publicznym repozytorium internetowym" - zapowiada PE.

Aby ograniczyć zagraniczną ingerencję w europejskie procesy demokratyczne, sponsorowanie reklam przez podmioty spoza UE będzie zabronione w okresie trzech miesięcy przed wyborami lub referendum.

Dodatkowo, techniki profilowania i wzmacniania przekazu będą możliwe wyłącznie do celów internetowej reklamy politycznej opartej na danych osobowych zebranych od podmiotu, za wyraźną i indywidualną zgodą.

Niemożliwe ma być wykorzystywanie do tego celu wrażliwych kategorii danych osobowych jak np. pochodzenie etniczne, religia, orientacja seksualna oraz danych nieletnich.

"Zasady te dotyczą wyłącznie płatnych reklam politycznych. Nie mają one wpływu na treść reklam politycznych ani na zasady prowadzenia i finansowania kampanii politycznych. Nie ma to wpływu na osobiste poglądy, opinie polityczne, takie jak wszelkie niesponsorowane treści dziennikarskie lub komunikaty dotyczące organizacji wyborów (np. ogłoszenia kandydatów lub promowanie uczestnictwa) przez oficjalne źródła krajowe lub unijne" - zapewnia Parlament Europejski w komunikacie wydanym po obradach Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów.

Parlament jako całość ma głosować nad przepisami podczas sesji plenarnej w dniach 26-29 lutego. Przepisy zaczną obowiązywać 18 miesięcy po wejściu w życie.

js/

ep
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu dotacji Parlamentu Europejskiego w dziedzinie komunikacji. Parlament Europejski nie uczestniczył w przygotowaniu materiałów; podane informacje nie są dla niego wiążące i nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za informacje i stanowiska wyrażone w ramach projektu, za które zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiedzialni są wyłącznie autorzy, osoby udzielające wywiadów, wydawcy i nadawcy programu. Parlament Europejski nie może być również pociągany do odpowiedzialności za pośrednie lub bezpośrednie szkody mogące wynikać z realizacji projektu.

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.