Wyraźne oznaczenie reklam politycznych oraz zakaz finansowania kampanii przez podmioty z państw spoza Unii Europejskiej w okresie trzech miesięcy przed wyborami lub referendum – to główne uzgodnienia wstępnego porozumienia dotyczącego nowych przepisów regulujących zasady publikowania reklam politycznych.
Jak podano w komunikacie Parlamentu Europejskiego, osiągnięto wstępne porozumienie dotyczące umieszczania i finansowania reklam politycznych. Zgodnie z nowymi przepisami obywatelom, władzom i dziennikarzom łatwiej będzie uzyskać informacje m.in. o tym, kto finansuje reklamę, miejscu prowadzenia działalności podmiotów przekazujących środki oraz wpłaconej kwocie i pochodzeniu finansowania. Zaproponowane w porozumieniu zasady będą dotyczyły wyłącznie odpłatnych reklam politycznych.
„To ważny krok w ochronie naszych wyborów i osiągnięciu suwerenności cyfrowej w UE. Obywatele będą mogli łatwo dostrzec reklamy polityczne w internecie i dowiedzieć się, kto za nimi stoi. Nowe przepisy utrudnią podmiotom zagranicznym rozpowszechnianie dezinformacji i ingerowanie w nasze wolne i demokratyczne procesy. Zapewniliśmy również sprzyjające warunki dla ponadnarodowych kampanii przed kolejnymi wyborami do Parlamentu Europejskiego” – powiedział europoseł Sandro Gozi (Renew, Francja)
Zgodnie z proponowanymi regulacjami, 24 miesiące po wejściu w życie przepisów, Komisja Europejska musi utworzyć publicznie dostępne repozytorium zawierające wszystkie internetowe reklamy polityczne i związane z nimi informacje. Repozytorium będzie obejmowało okres siedmiu lat.
Eurodeputowani chcą też wprowadzić zakaz sponsorowania reklamy politycznej w UE przez podmioty z państw trzecich w okresie trzech miesięcy przed wyborami lub referendum.
Zgodnie z uzgodnieniami tylko te dane osobowe, które zostały wyraźnie podane do celów internetowej reklamy politycznej i zebrane od podmiotu, mogą być wykorzystywane przez dostawców do targetowania użytkowników. Zakazane mają być też reklamy polityczne oparte na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych np. pochodzenia etnicznego, religii, orientacji seksualnej.
Uzgodniony tekst wprowadza możliwość nakładania okresowych kar za powtarzające się naruszenia. Zgodnie z aktem prawnym o usługach cyfrowych sankcje mogą sięgać do 6 proc. rocznego dochodu lub obrotu dostawcy reklam.
Zanim przepisy wejdą w życie, Rada i Parlament muszą jeszcze formalnie przyjąć porozumienie. Przepisy będą miały zastosowanie 18 miesięcy po wejściu w życie, natomiast środki dotyczące niedyskryminacyjnego świadczenia transgranicznej reklamy politycznej, w tym dla europejskich partii politycznych i grup politycznych, będą miały zastosowanie już do wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.
mr/