Niedziela, 20 Październik 2024

Wiśniewska: przepisy piętnujące podwójną jakość produktów to krok w dobrą stronę

24.04.2019, 08:03 Aktualizuj: 24.04.2019, 08:26

Europosłanka Jadwiga Wiśniewska (PiS) uważa, że chociaż przyjęte przez PE przepisy piętnujące podwójną jakość produktów zostały „rozwodnione”, to jednak "z całą pewnością jest to krok w dobrym kierunku".

Parlament Europejski poparł w ub. środę nowelizację przepisów wzmacniającą ochronę prawną konsumentów w UE; napiętnowane mają być np. praktyki wprowadzania na rynek produktów o "podwójnej jakości", czyli sprzedawanych w różnych krajach UE pod tą samą marką, ale różniących się składem lub właściwościami.

Wiśniewska w rozmowie z PAP zwróciła uwagę, że pojawiający się po raz pierwszy w legislacji Parlamentu Europejskiego problem handlu produktami podwójnej jakości został nazwany w dyrektywie wprost nieuczciwą praktyką.

"Po raz pierwszy w legislacji unijnej znalazł się zapis, mówiący o produktach podwójnej jakości, wskazujący, że handel produktami podwójnej jakości pod tą samą nazwą i w takim samym opakowaniu stanowi nielegalną, nieuczciwą praktykę handlową" – zaznaczyła.

Według europosłanki, przepisy w obecnym kształcie są jednak tylko połowicznym sukcesem, gdyż w procesie legislacyjnym zostały "rozwodnione". "Jest to z całą pewnością krok w dobrym kierunku, niestety ten zapis jest dość rozwodniony. Daje możliwość państwom członkowskim na wszczynanie procedury związanej z tym procederem, tak więc pewien sukces jest, ale - można by powiedzieć - połowiczny" – oceniła.

Zdaniem Wiśniewskiej, dyrektywa dotycząca ochrony praw konsumentów poza kwestią produktów o "podwójnej jakości" zawiera szereg regulacji istotnych dla konsumentów. Jak wyjaśniła europosłanka, chodzi o przepisy ułatwiające zwrot towaru konsumentom, którzy kupują przez internet, a także regulacje dot. gwarancji na kupione produkty. Wiśniewska wskazała, że przyjęta przez PE dyrektywa odnosi się także do problemu braku transparentności w prezentowaniu cen promocyjnych.

"Bardzo często konsumenci, korzystając właśnie z promocji są de facto +nabijani w butelkę+, a więc w tej dyrektywie jest szereg regulacji, które właśnie ułatwią konsumentom ewentualne zwracanie towarów kupionych przez internet czy też skorzystanie z gwarancji, bo zasady gwarancji zostają w tej dyrektywie rozszerzone" – zaznaczyła.

Nowe przepisy mają zagwarantować m.in. zasady przejrzystości w rankingach i przeglądach produktów online. Internetowe platformy handlowe i porównywarki (np. Amazon, eBay, AirBnb czy Skyscanner) będą musiały ujawniać główne parametry, które określają sposób klasyfikowania przez nie ofert proponowanych klientom, którzy poszukują usług i produktów.

Konsumenci - jak podkreślono w komunikacie prasowym PE - będą musieli być poinformowani, czy kupują towary lub usługi od firmy czy od osoby prywatnej, aby wiedzieć jaka przysługuje im ochrona w przypadku problemów. "Klienci często sugerują się rankingiem produktów, proponowanym przez wyszukiwarki i porównywarki i dlatego powinni wiedzieć, czy wyższe miejsce produktu w rankingu wynika z ocen innych klientów czy też z opłaty wniesionej przez sprzedającego w ramach działań promocyjnych" - zauważono w komunikacie.

Przyjęte w środę przepisy zmieniają cztery obowiązujące dyrektywy w sprawie ochrony konsumentów. PE zatwierdził zmiany przy 474 głosach za, 163 przeciw i 14 wstrzymujących się. Regulacja zostanie teraz przedłożona do zatwierdzenia Radzie UE. Państwa członkowskie będą miały na wdrożenie dyrektywy 24 miesiące licząc od daty jej wejścia w życie.

Ze Strasburga Mateusz Kicka i Łukasz Osiński (PAP)

kic/ luo/ mal/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.