Wtorek, 26 Listopad 2024

PE przyjął pakiet działań na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń powietrza

13.03.2019, 20:00 Aktualizuj: 14.03.2019, 06:05
Fot. © European Union 2013 EP/Jennifer Jacquemart
Fot. © European Union 2013 EP/Jennifer Jacquemart

Europarlament przyjął w środę rezolucję, która zawiera propozycje rozwiązań problemu zanieczyszczenia powietrza w sektorach transportu, rolnictwa i energii.

W niewiążącej rezolucji przyjętej 446 głosami do 146 i 79 wstrzymujących się posłowie podkreślają, że zanieczyszczenie powietrza ma wymiar wielopoziomowy - lokalny, regionalny, krajowy i transgraniczny - oraz wymaga działań na wszystkich szczeblach zarządzania.

Apelują do Komisji Europejskiej, by ta wprowadziła bardziej rygorystyczne normy dla cząstek PM2,5 w unijnych przepisach dotyczących jakości powietrza, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Eurodeputowani apelują też do władz o opracowanie planów działań w zakresie czystego powietrza, obejmujących wszystkie źródła zanieczyszczenia powietrza i wszystkie sektory gospodarki.

Według europosłów Komisja Europejska powinna zaktualizować dyrektywę w sprawie jakości powietrza zgodnie z obowiązującymi limitami WHO dotyczącymi zawartości cząstek stałych, tlenku siarki i ozonu. Powinna także przyspieszyć kontrole w celu zapewnienia, że państwa członkowskie przestrzegają norm w zakresie badania emisji z samochodów z silnikami wysokoprężnymi zgodnie z prawodawstwem UE dotyczącym homologacji tego typu pojazdów.

Skandal Dieselgate

Posłowie są zaniepokojeni rosnącymi dowodami naukowymi na temat wpływu zanieczyszczenia powietrza związanego z ruchem drogowym na rozwój poznawczy i wydajność, w szczególności na dzieci. Zachęcają do stosowania technologii cyfrowych, takich jak e-opłaty i e-bilety, w celu wdrożenia zasady „zanieczyszczający płaci”.

Posłowie wzywają również UE do opracowania procedur dochodzenia roszczeń zbiorowych w celu ochrony konsumentów w przypadku jakiegokolwiek przyszłego skandalu związanego z emisją samochodów. Z kolei producenci aut powinni na własny koszt zmodernizować niezgodne z normami pojazdy z silnikami wysokoprężnymi.

Posłowie do PE wzywają też Komisję do dalszego ograniczania emisji NOX przez flotę samochodową w UE oraz do zmniejszenia różnicy między limitami emisji spalin, a rzeczywistymi poziomami mierzonymi na drodze do 2021 r. Komisja powinna również rozważyć wprowadzenie norm dotyczących emisji spalin z pojazdów innych niż spalinowe (np. z zużycia opon i klocków hamulcowych) i emisji metanu z rolnictwa, które są ważnymi prekursorami ozonu w warstwie przyziemnej.

Rolnictwo i energia

Posłowie apelują o powiązanie przyszłego finansowania w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) z obowiązkowymi działaniami mającymi na celu ograniczanie zanieczyszczenia powietrza.

Posłowie zwracają uwagę, że obecne systemy rolne, w tym zwłaszcza związane z produkcją żywności są odpowiedzialne za nadmierną emisję amoniaku (NH3), podtlenku azotu (N2O) i metanu (CH4). Aż 94% emisji amoniaku i 40% emisji metanu pochodzi właśnie z działalności rolnej.

Posłowie do PE z zadowoleniem przyjęli zobowiązania podjęte przez co najmniej dziesięć państw członkowskich UE dotyczące wycofania węgla jako źródła energii i wzywając pozostałe państwa członkowskie do uczynienia tego samego najpóźniej do 2030 roku.

Około 90% Europejczyków mieszkających w miastach jest narażonych na zanieczyszczenia powietrza uważane za szkodliwe dla zdrowia ludzkiego.

Eurodeputowani przypominają, że unijne dopuszczalne limity emisji są nadal wyższe niż zalecane przez WHO, a Europejska Agencja Środowiska (EEA) szacuje, że każdego roku ponad 400 000 przedwczesnych zgonów jest spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza w UE.

W 2018 r. sześć państw członkowskich zaskarżono do Trybunału Sprawiedliwości UE za nieprzestrzeganie unijnych norm jakości powietrza. Obecnie w 20 państwach członkowskich toczy się 29 postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z nieprzestrzeganiem unijnych dopuszczalnych wartości jakości powietrza, a około dwie trzecie państw członkowskich nie przestrzega obecnie wartości dopuszczalnych PM10 i NO2; co piąta przekracza wartość docelową PM2,5.

 

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.