Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie modernizacji instrumentu „Łącząc Europę” i uwolnienia ok. 30 mld euro na projekty transportowe, cyfrowe i energetyczne realizowane w latach 2021–2027.
Wstępne porozumienie między Parlamentem i Radą osiągnięte w czwartek, 11 marca określa ramy wykorzystania środków na instrument „Łącząc Europę” (CEF) w latach 2021–2027. Program będzie finansował projekty transportowe, energetyczne i cyfrowe oraz zapewni, że projekty transgraniczne, takie jak Rail Baltica, infrastruktura ładowania paliw alternatywnych i wprowadzenie zasięgu 5G na kluczowych szlakach transportowych, zostaną ukończone do 2030 r.
„Cieszę się, że zapewniliśmy przyszłe fundusze na modernizację i rozbudowę projektów infrastrukturalnych w Europie" - podkreślił europoseł sprawozdawca ds. transportu i turystyki Marian-Jean Marinescu (PPE, Rumunia). Jego zdaniem nowoczesne i wydajne połączenia przyniosą korzyści wszystkim Europejczykom, przyczynią się do wzrostu gospodarczego i stworzą miejsca pracy w całej UE. "Większe inwestycje pomogą również sektorowi transportowemu sprostać wielu wyzwaniom związanym z dekarbonizacją, przed którymi stanie w najbliższej przyszłości” - dodał.
Instrument CEF, którego całkowity budżet wynosi około 30 mld euro (w cenach stałych z 2018 r.), będzie finansował projekty modernizacji infrastruktury transportowej oraz projekty transgraniczne o unijnej wartości dodanej. Około 10 mld euro przydzielonych na transgraniczne projekty transportowe będzie pochodzić z Funduszu Spójności i pomoże krajom UE w uzupełnieniu brakujących połączeń transportowych. Ok. 1,4 mld euro zostanie przeznaczone na przyspieszoną realizację głównych brakujących transgranicznych projektów kolejowych, które zostaną wybrane przez Komisję w konkursie.
W sektorze cyfrowym CEF będzie wspierał rozwój projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w zakresie bezpiecznych i chronionych sieci cyfrowych o bardzo dużej przepustowości oraz systemów 5G, a także cyfryzacji sieci transportowych i energetycznych.
Celem programu będzie też zwiększenie interoperacyjności sieci energetycznych i zapewnienie zgodności finansowanych projektów z unijnymi i krajowymi planami w zakresie klimatu i energii.
Dominique Riquet (Renew, Francja), który jest współsprawozdawcą w Komisji Transportu i Turystyki podkreślił, że instrument „Łącząc Europę” jest teraz potrzebny bardziej niż kiedykolwiek.
„Musimy rozwijać dalsze i szybsze projekty transportowe, aby stymulować wzrost, być bardziej konkurencyjnymi i wzmocnić spójność w całej Europie. Osiągnięcie Zielonego Ładu nie będzie możliwe, jeśli nie zmodernizujemy naszej infrastruktury na potrzeby transformacji cyfrowej i środowiskowej. CEF jest koniecznością, aby Europa mogła osiągnąć te cele ” – zaznaczył francuski eurodeputowany.
Z kolei sprawozdawczyni Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Henna Virkkunen (PPE, FI) przypomniała, że program finansuje kluczowe projekty w zakresie połączeń transgranicznych i energii odnawialnej między państwami członkowskimi i pozwoli Europie na dokonanie skoku w kierunku gospodarki cyfrowej i neutralnej dla klimatu. Jak zaznaczyła, ma to kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności w przyszłości ”.
Nieformalne porozumienie w sprawie programu „Łącząc Europę” nadal wymaga zatwierdzenia przez Komitet Stałych Przedstawicieli Rady oraz komisje ds. transportu i przemysłu Parlamentu Europejskiego, a następnie Radę i Parlament jako całość.
mp/