Poniedziałek, 22 Lipiec 2024

Dzięki unijnemu wsparciu zwiększą się możliwości kolei aglomeracyjnej w Krakowie

13.03.2023, 13:17 Aktualizuj: 13.03.2023, 13:22
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

12 marca 2023 r. udostępniono podróżnym po modernizacji stację Kraków Bieżanów. Dzięki dodatkowym torom zwiększą się możliwości organizacji ruchu pociągów na krakowskiej linii średnicowej w kierunku Krakowa Głównego i Tarnowa. Projekt za ponad 1,2 mld zł jest współfinansowany ze środków UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

W ramach inwestycji wybudowano nowy peron, zlokalizowany bezpośrednio przy ulicy. Kolejny został zmodernizowany. Obie platformy są wyższe i większe. Wyposażono je w duże zadaszenie, które lepiej osłoni pasażerów przed deszczem i śniegiem. Na peronach zamontowano nowe oświetlenie i nagłośnienie. Ławki pozwolą wygodnie oczekiwać na przyjazd pociągu. Pozytywną zmianą jest instalacja nowego systemu informacji dla podróżnych. Oprócz tradycyjnych tablic z papierowym rozkładem jazdy wykonawcy zamontowali tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.

"Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom zmienia się kolej w Krakowie. Budujemy nowe tory, perony, mosty i wiadukty. Ten wysiłek zaprocentuje zwiększeniem roli transportu kolejowego w aglomeracji. Zmniejszy się liczba pojazdów na drogach i poprawi jakość powietrza" – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Inwestycja zwiększyła też dostępność stacji Kraków Bieżanów. Stalową kładkę nad torami zastąpiło nowe przejście podziemne, wyposażone w windy. Dzięki niemu oraz ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze, z podróży pociągiem skorzystają także osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Stacja Kraków Bieżanów to kolejna po Krakowie Płaszowie, Krakowie Bonarce i Krakowie Mydlnikach w pełni zmodernizowana stacja w stolicy Małopolski. Jest częścią największej unijnej inwestycji transportowej w mieście. Projekt pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Do 160 km/h zwiększy się prędkość pociągów, a przewoźnicy będą mogli zaplanować dodatkowe połączenia aglomeracyjne m.in. na trasach z Tarnowa, Wieliczki i Skawiny.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. 

mp/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.