Trzy tygodnie przed terminem otwarto stację Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) Grodzisk Mazowiecki Radońska. Inwestycję zrealizowano przy znaczącym udziale środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja została zrealizowana z projektu "Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego ze wsparciem Funduszy Europejskich". Koszt całkowity projektu wyniósł 150,8 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko to 74,6 mln zł.
Projekt dotyczy modernizacji infrastruktury kolejowej zarządzanej przez Warszawską Kolej Dojazdową Sp. z o.o. na odcinku Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki. Prace budowlane dotyczą głównie dobudowy drugiego toru oraz modernizację istniejącego toru na ww. odcinku. Dodatkowo zaplanowano modernizację infrastruktury obsługi pasażerów, tj. m.in. przebudowę istniejących 11 peronów i budowę 5 nowych peronów oraz modernizację budynków dwóch dworców: Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska.
Budowa drugiego toru to kluczowe przedsięwzięcie inwestycyjne z punktu widzenia rozwoju WKD w najbliższych dekadach. Inwestycja obejmuje gruntowną modernizację istniejącego toru, który od kilkudziesięciu lat nie był poddany kompleksowej naprawie. Szczegółowy zakres przewiduje prace o charakterze wielobranżowym na odcinku linii kolejowej między Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim o długości 7,5 km: infrastrukturę torową, system zasilania, system sterowania ruchem kolejowym, obiekty inżynieryjne (mosty, przepusty), przebudowę przejazdów kolejowych i urządzeń zabezpieczenia przejazdów, budowę peronów przystankowych wraz z infrastrukturą służącą do przekazywania informacji o ruchu pociągów. Cała infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami.
Rozpoczęte w maju 2022 roku prace zostały zaplanowane w kilku etapach. W ramach pierwszego został już wybudowany drugi tor na szlaku Podkowa Leśna Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Równocześnie została całkowicie przebudowana stacja końcowa Grodzisk Mazowiecki Radońska. Ostatni z etapów przewiduje przebudowę starego toru na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska, którego rozbiórka rozpocznie się w najbliższych dniach.
mam