Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły wstępne porozumienie dotyczące nowych przepisów w zakresie ograniczania emisji transportu drogowego. Chodzi m.in. o niższe limity spalin dla autobusów i ciężarówek.
Niższe limity emisji spalin dla autobusów i ciężarówek oraz nowe środki mające na celu ograniczenie emisji cząstek stałych z opon i hamulców oraz zwiększenie trwałości baterii zakładają nowe przepisy wstępnie uzgodnione przez Parlament Europejski i Radę UE. Według planowanego rozporządzenia pojazdy drogowe mają być czystsze, by poprawić jakość powietrza. Przepisy dotyczące zmniejszenia emisji mają objąć samochody osobowe i dostawcze, autobusy, ciężarówki oraz przyczepy.
„Dzięki temu porozumieniu udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Celem negocjacji było zapewnienie przystępności cenowej nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwienie przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowania się do oczekiwanej kompleksowej transformacji sektora” – powiedział sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, Czechy).
Jak wskazano w komunikacie PE, rozporządzenie w sprawie homologacji typu i nadzoru rynku pojazdów silnikowych ma na celu wspieranie przejścia na czystą mobilność i utrzymanie przystępnych cen pojazdów prywatnych i komercyjnych dla obywateli i przedsiębiorstw. Pojazdy będą musiały dłużej spełniać nowe normy, dzięki czemu pozostaną czystsze przez cały okres eksploatacji.
Zgodnie z projektem, wszystkie pojazdy będą musiały mieć paszport środowiskowy, w którym będą zawarte informacje o jego efektywności środowiskowej w momencie rejestracji m.in.: limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny oraz trwałość akumulatora. Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory. Producenci samochodów będą musieli projektować swoje pojazdy w taki sposób, aby uniemożliwić ingerencję w systemy kontroli emisji poprzez cyfryzację monitorowania samochodów.
W przypadku autobusów i ciężarówek uzgodniony tekst porozumienia obejmuje bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzonych w laboratoriach (np. limit NOx wynoszący 200 mg/kWh) oraz w rzeczywistych warunkach jazdy (limit NOx wynoszący 260 mg/kWh), przy jednoczesnym utrzymaniu obecnych warunków testowania Euro VI. Jeśli chodzi o samochody osobowe i dostawcze mają być utrzymane obecne warunki testowe Euro 6 oraz limity emisji spalin, natomiast na wniosek PE liczba cząstek spalin będzie mierzona na poziomie PN10 zamiast PN23, co obejmuje mniejsze cząstki.
Umowa określa limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych (3mg/km dla pojazdów wyłącznie elektrycznych; 7mg/km dla większości pojazdów z silnikiem spalinowym (ICE), hybrydowych pojazdów elektrycznych i pojazdów z ogniwami paliwowymi oraz 11mg/km dla dużych samochodów dostawczych ICE). Wprowadza również minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych (80 proc. od początku eksploatacji do pięciu lat lub 100 000 km i 72 proc. do ośmiu lat lub 160 000 km) oraz samochodach dostawczych (75 proc. od początku eksploatacji do pięciu lat lub 100 000 km i 67 proc. do ośmiu lat lub 160 000 km).
Rozporządzenie wejdzie w życie po formalnym zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i Radę EU. Przepisy zaczną obowiązywać 30 miesięcy po jego wejściu w życie dla samochodów osobowych i dostawczych oraz 48 miesięcy w przypadku autobusów, ciężarówek i przyczep. W odniesieniu do pojazdów skonstruowanych przez drobnych producentów rozporządzenie będzie obowiązywać od 1 lipca 2030 r. w przypadku samochodów osobowych i dostawczych oraz od 1 lipca 2031 r. dla autobusów i ciężarówek.
mr/