Czwartek, 19 Września 2024

Reklama polityczna w internecie – europosłowie chcą nowych zasad

06.11.2023, 23:20 Aktualizuj: 07.11.2023, 07:34
Fot. EP/Genevieve ENGEL
Fot. EP/Genevieve ENGEL

Wyraźne oznaczenie reklam politycznych oraz zakaz finansowania kampanii przez podmioty z państw spoza Unii Europejskiej w okresie trzech miesięcy przed wyborami lub referendum – to główne uzgodnienia wstępnego porozumienia dotyczącego nowych przepisów regulujących zasady publikowania reklam politycznych.

Jak podano w komunikacie Parlamentu Europejskiego, osiągnięto wstępne porozumienie dotyczące umieszczania i finansowania reklam politycznych. Zgodnie z nowymi przepisami obywatelom, władzom i dziennikarzom łatwiej będzie uzyskać informacje m.in. o tym, kto finansuje reklamę, miejscu prowadzenia działalności podmiotów przekazujących środki oraz wpłaconej kwocie i pochodzeniu finansowania. Zaproponowane w porozumieniu zasady będą dotyczyły wyłącznie odpłatnych reklam politycznych. 

„To ważny krok w ochronie naszych wyborów i osiągnięciu suwerenności cyfrowej w UE. Obywatele będą mogli łatwo dostrzec reklamy polityczne w internecie i dowiedzieć się, kto za nimi stoi. Nowe przepisy utrudnią podmiotom zagranicznym rozpowszechnianie dezinformacji i ingerowanie w nasze wolne i demokratyczne procesy. Zapewniliśmy również sprzyjające warunki dla ponadnarodowych kampanii przed kolejnymi wyborami do Parlamentu Europejskiego” – powiedział europoseł Sandro Gozi (Renew, Francja)

Zgodnie z proponowanymi regulacjami, 24 miesiące po wejściu w życie przepisów, Komisja Europejska musi utworzyć publicznie dostępne repozytorium zawierające wszystkie internetowe reklamy polityczne i związane z nimi informacje. Repozytorium będzie obejmowało okres siedmiu lat.

Eurodeputowani chcą też wprowadzić zakaz sponsorowania reklamy politycznej w UE przez podmioty z państw trzecich w okresie trzech miesięcy przed wyborami lub referendum.

Zgodnie z uzgodnieniami tylko te dane osobowe, które zostały wyraźnie podane do celów internetowej reklamy politycznej i zebrane od podmiotu, mogą być wykorzystywane przez dostawców do targetowania użytkowników. Zakazane mają być też reklamy polityczne oparte na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych np. pochodzenia etnicznego, religii, orientacji seksualnej. 

Uzgodniony tekst wprowadza możliwość nakładania okresowych kar za powtarzające się naruszenia. Zgodnie z aktem prawnym o usługach cyfrowych sankcje mogą sięgać do 6 proc. rocznego dochodu lub obrotu dostawcy reklam.

Zanim przepisy wejdą w życie, Rada i Parlament muszą jeszcze formalnie przyjąć porozumienie. Przepisy będą miały zastosowanie 18 miesięcy po wejściu w życie, natomiast środki dotyczące niedyskryminacyjnego świadczenia transgranicznej reklamy politycznej, w tym dla europejskich partii politycznych i grup politycznych, będą miały zastosowanie już do wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.

mr/

ep
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu dotacji Parlamentu Europejskiego w dziedzinie komunikacji. Parlament Europejski nie uczestniczył w przygotowaniu materiałów; podane informacje nie są dla niego wiążące i nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za informacje i stanowiska wyrażone w ramach projektu, za które zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiedzialni są wyłącznie autorzy, osoby udzielające wywiadów, wydawcy i nadawcy programu. Parlament Europejski nie może być również pociągany do odpowiedzialności za pośrednie lub bezpośrednie szkody mogące wynikać z realizacji projektu.

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.