Parlament Europejski jest gotowy do negocjacji z rządami państw UE w sprawie ostatecznego kształtu nowych przepisów regulujących cały cykl życia baterii, od projektu do końca życia produktu.
Podczas debaty posłowie do PE podkreślali kluczową rolę baterii w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym, neutralną dla klimatu, a także dla konkurencyjności i strategicznej autonomii UE. Projekt przepisów został przyjęty w czwartek przy 584 głosach za, 67 przeciw i 40 wstrzymujących się.
Europosłowie opowiadają się za zmianą obecnych przepisów, tak by uwzględniały rozwój technologiczny.
Proponują zaostrzenie wymogów w zakresie zrównoważonego rozwoju, wydajności i etykietowania, w tym wprowadzenie nowej kategorii "baterii do lekkich środków transportu" (LMT), takich jak elektryczne hulajnogi i rowery, oraz przepisów dotyczących deklaracji i etykietowania śladu węglowego.
Posłowie uważają, że do 2024 r. przenośne baterie w urządzeniach, takich jak smartfony, oraz baterie do lekkich środków transportu muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby konsumenci i niezależni operatorzy mogli je łatwo i bezpiecznie samodzielnie wymienić.
Zgodnie z przyjętym stanowiskiem PE, przemysł powinien zapewnić, że łańcuch dostaw baterii jest w pełni zgodny z prawami człowieka i zobowiązaniami w zakresie należytej kontroli, co pozwoli wyeliminować zagrożenia związane z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i handlem surowcami, które często są skoncentrowane w jednym lub kilku krajach.
W sprawozdaniu określono również minimalne poziomy odzysku kobaltu, ołowiu, litu i niklu z odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w nowych bateriach oraz bardziej rygorystyczne cele dotyczące zbiórki baterii przenośnych.
Sprawozdawczyni, włoska europosłanka Simona Bonafè (S&D) powiedziała, że po raz pierwszy w prawodawstwie europejskim rozporządzenie w sprawie baterii ustanawia całościowy zestaw przepisów regulujących cały cykl życia produktu, od fazy projektowania do końca jego życia.
„Stwarza to nowe podejście do zwiększania cyrkularności baterii i wprowadza nowe normy zrównoważonego rozwoju, które powinny stać się punktem odniesienia dla całego światowego rynku baterii” – podkreśliła eurodeputowana. „Baterie są kluczową technologią dla wspierania zrównoważonej mobilności i magazynowania energii odnawialnej. Aby osiągnąć cele Zielonego Ładu i przyciągnąć inwestycje, współustawodawcy muszą szybko przyjąć jasne i ambitne przepisy oraz harmonogramy” – dodała.
W grudniu 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie baterii i zużytych baterii. Wniosek ten ma na celu wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego, promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zmniejszenie wpływu baterii na środowisko w całym ich cyklu życia. Inicjatywa ta jest ściśle powiązana z Europejskim Zielonym Ładem, planem działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym oraz nową strategią dla przemysłu.
kic/