Czwartek, 21 Listopad 2024

Parlament Europejski przyjął nowe przepisy dotyczące reklamy politycznej

01.03.2024, 13:09 Aktualizuj: 07.03.2024, 07:41
Fot. © European Union 2019 - Source : EP
Fot. © European Union 2019 - Source : EP

Wprowadziliśmy pełną przejrzystość przed wyborami europejskimi, ale ta zasada będzie miała zastosowanie do wszelkiego rodzaju wyborów również krajowych, regionalnych i lokalnych – powiedział na konferencji prasowej poseł sprawozdawca Sandro Gozi. Chodzi m.in. o wyraźne oznakowanie reklam i ograniczenie finansowania kampanii przez podmioty spoza Unii Europejskiej.

Europosłowie przyjęli nowe przepisy dotyczące przejrzystości w odniesieniu do reklamy politycznej. Nowe regulacje dotyczą m.in. obowiązku wyraźnego oznakowania takich reklam, aby wyborcy mogli łatwo uzyskać informacje o tym przez kogo reklama została zamieszczona, kto i ile za nią płaci oraz z jakimi wyborami lub referendum jest ona powiązana.

„Przejrzystość jest podstawą ochrony naszej demokracji. Jeżeli chodzi o reklamy polityczne będziemy na pewno wiedzieli jako obywatele, jako głosujący, jako wyborcy, kto co mówi i kto za co płaci” – powiedział podczas konferencji prasowej poseł sprawozdawca Sandro Gozi (Renew). „Wprowadziliśmy pełną przejrzystość przed wyborami europejskimi, ale ta zasada będzie miała zastosowanie do wszelkiego rodzaju wyborów również krajowych, regionalnych i lokalnych” – dodał Gozi.

Aby ograniczyć zagraniczną ingerencję w europejskie procesy demokratyczne, sponsorowanie reklam przez podmioty pochodzące spoza Unii Europejskiej będzie zabronione w okresie trzech miesięcy przed wyborami lub referendum. Jest to 

„Lepiej chronimy też nasze wolności, ponieważ chronimy dane osobowe. To jest pewien sposób ochrony naszej wolności osobistej i jestem przekonany, że udało nam się zrobić ważny krok naprzód” – powiedział Gozi odnosząc się do wprowadzonych ograniczeń w zakresie targetowania reklam. 

Jak wskazano w komunikacie Parlamentu Europejskiego, aby chronić wyborców przed manipulacją, techniki targetowania i amplifikacji będą możliwe w przypadku internetowej reklamy politycznej opartej na danych osobowych zebranych od podmiotu wyłącznie po wyrażeniu przez niego wyraźnej i odrębnej zgody. Nie będzie można wykorzystywać szczególnych kategorii danych osobowych dotyczących np. pochodzenia etnicznego, religii, orientacji seksualnej. Chronione będą też dane osób niepełnoletnich.

Przepisy dotycząc reklamy politycznej zostały przyjęte przy 470 głosach za, 50 przeciw i 105 wstrzymujących się. Przyjęte przez posłów regulacje będą miały zastosowanie 18 miesięcy po wejściu w życie, natomiast zasady dotyczące świadczenia transgranicznej reklamy politycznej będą miały zastosowanie już 20 dni po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Nowe przepisy dotyczą wyłącznie odpłatnych reklam politycznych i nie mają wpływy na ich treść ani sposób prowadzenia kampanii politycznych.

mr/

ep
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu dotacji Parlamentu Europejskiego w dziedzinie komunikacji. Parlament Europejski nie uczestniczył w przygotowaniu materiałów; podane informacje nie są dla niego wiążące i nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za informacje i stanowiska wyrażone w ramach projektu, za które zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiedzialni są wyłącznie autorzy, osoby udzielające wywiadów, wydawcy i nadawcy programu. Parlament Europejski nie może być również pociągany do odpowiedzialności za pośrednie lub bezpośrednie szkody mogące wynikać z realizacji projektu.

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.