Projekcje podziału mandatów w nowej kadencji europarlamentu, dedykowany wyborom serwis informacyjny, specjalny wieczór wyborczy w Brukseli - to tylko część bogatej oferty informacyjnej jaką Parlament Europejski przygotowuje dla dziennikarzy chcących relacjonować zbliżające się wybory.
Prace legislacyjne podczas trwającej, ósmej kadencji Parlamentu Europejskiego kończą się 18 kwietnia 2019 r.; między 23-26 maja obywatele wszystkich państw członkowskich UE będą wybierać swoich posłów na nową kadencję europarlamentu.
Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce zachęca dziennikarzy piszących o wyborach do śledzenia specjalnie przygotowanych na tę okazję serwisów. Na stronie parlamentu Wybory Europejskie 2019: http://www.europarl.europa.eu/news/pl/press-room/elections-press-kit znajdą się m.in. informacje o etapach procesu wyborczego, trwającej kampanii czy sondażach.
W poniedziałek 18 lutego ukaże się też pierwsza, sondażowa projekcja tego jak będzie wyglądał podział mandatów w przyszłej kadencji europarlamentu; w marcu i kwietniu będzie ona aktualizowana raz na dwa tygodnie, a w maju - już co tydzień.
Projekcja powstaje na podstawie badań preferencji politycznych, które powstają w poszczególnych państwach członkowskich. Kantar Public we współpracy z Parlamentem Europejskim przeprowadzi ich syntezę i na tej podstawie opublikuje przewidywania co do kształtu PE po wyborach.
Jak zapewnia Philipp Schulmeister z Dyrekcji Generalnej ds. Komunikacji Parlamentu Europejskiego, synteza powstaje w oparciu o sondaże publikowane przez uznane pracownie badania opinii publicznej, nie są brane pod uwagę badania zamówione przez partie polityczne.
Nowe ugrupowania, które obecnie nie zasiadają w Parlamencie Europejskim, jak Wiosna Roberta Biedronia, będą w projekcji zaszeregowane do grupy inne.
"Warto korzystać z tego źródła, bo będzie to synteza bardzo wielu sondaży z wszystkich państw" - zapewnia Aleksandra Polak z zespołu prasowego Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce.
1 kwietnia uruchomiona zostanie ponadto specjalna strona internetowa, na której dostępne będą wyniki poprzednich wyborów do europarlamentu, wizualizacje itp.; ruszy także specjalne konto na Twitterze EP Trends.
15 maja o godz. 21. w sali obrad plenarnych EP w Brukseli odbędzie się ogólnoeuropejska debata wyborczą między głównymi kandydatami. Wydarzenie organizuje i transmitować będzie Eurowizja - Europejska Unia Nadawców (EBU). Akredytowani dziennikarze będą mogli przysłuchiwać się debacie bezpośrednio w sali posiedzeń plenarnych oraz w innych salach przeznaczonych do tego celu.
Infrastruktura prasowa i audiowizualna PE będzie też dostępna dla zarejestrowanych dziennikarzy w tygodniu wyborów i w dzień po wieczorze wyborczym, tzn. od 23 do 27 maja włącznie. W niedzielę 26 maja sala plenarna będzie głównym miejscem prezentacji krajowych sondaży przeprowadzonych po wyjściu z lokali wyborczych, przewidywań dotyczących podziału miejsc, wstępnych wyników wyborów i oświadczeń kandydatów.
"Będzie to wyglądało podobnie jak w roku 2014, kiedy sala plenarna europarlamentu została zaaranżowana na wielki press room. W tym roku też to będzie robione (...) na bieżąco, w czasie realnym będą przedstawiane wizualizacje, politycy komentować będą wyniki, od godz. 18 prezentowane będą pierwsze, sondażowe wyniki na podstawie badań exit poll w krajach, gdzie wybory już się zakończyły" - zapowiada Polak.
Biuro PE w Polsce podkreśla, że zainteresowanie nadchodzącymi wyborami jest bardzo duże; już w listopadzie liczba wzmianek na ten temat w mediach była dużo wyższa niż w poprzednich okresach przedwyborczych.
js/