Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu zapewnienie skutecznego wykonywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram dla sekurytyzacji.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, do którego dostosowywane są polskie przepisy, weszło w życie w dniu 28 grudnia 2017, a jego przepisy będą stosowane od 1 stycznia 2019 r.
Unijna regulacja ustanawia ogólne ramy prawne dla wszystkich rodzajów sekurytyzacji, w tym definiuje samo pojęcie sekurytyzacji oznaczającej transakcję lub program, w wyniku których ryzyko kredytowe związane z ekspozycją lub pulą ekspozycji ulega podziałowi na transze.
Rozporządzenie PE przede wszystkim określa wymogi wobec pomiotów uczestniczących w procesach sekurytyzacji, m.in. dotyczące obowiązku należytej staranności, zatrzymania ryzyka i transparentności, czy dopuszczalne limity inwestycji w pozycje sekurytyzacyjne dla klientów detalicznych.
Przepisy rozporządzenia ustanawiają również szczególne ramy dla prostej, przejrzystej i standardowej sekurytyzacji (simple, transparent, standarised – „STS”), która, zgodnie z założeniem prawodawcy unijnego, powinna sprzyjać minimalizowaniu ryzyka występującego w przypadku bardziej złożonych niewystandaryzowanych rodzajach sekurytyzacji.
Ponadto, w celu zwiększenia przejrzystości rynku sekurytyzacyjnego w rozporządzeniu określone zostały warunki i procedury dotyczące utworzenia systemu informacji o transakcjach sekurytyzacji (repozytoria sekurytyzacji rejestrowane w Europejskim Urzędzie Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, ESMA).
Większe uprawnienia KNF
Przyjęty we wtorek przez polski rząd projekt wskazuje Komisję Nadzoru Finansowego, jako właściwy organ w zakresie nadzoru, przestrzegania i egzekwowania przepisów rozporządzenia PE, posiadającego uprawnienia do nakładania sankcji administracyjnych, w tym publikowania informacji o nałożonych sankcjach.
Proponowany pkt 10 w art. 1 w ust. 2 ma na celu rozszerzenie sprawowanego obecnie nadzoru Komisji nad rynkiem finansowym o materię wynikającą z postanowień rozporządzenia PE.
W ocenie skutków regulacji wskazano, że „wyznaczenie KKF jako właściwego organu do nadzoru mikroostrożnościowego i określenie zasad monitorowania tego rynku może przyczynić się do poprawy jego efektywności, a tym samym w perspektywie długoterminowej może przynieść dodatkowe możliwości inwestycyjne dla przedsiębiorstw ze względu na dostępność alternatywnych źródeł pozyskiwania kapitału. Należy zauważyć, iż sekurytyzacja wierzytelności może stanowić istotne źródło finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw".
mp/