Komisja Europejska przedłużyła do 4 kwietnia 2027 r. możliwość przyznawania pomocy operacyjnej niektórym regionalnym portom lotniczym. Wsparcie mogą otrzymać lotniska obsługujące do 3 mln pasażerów rocznie.
Komisja Europejska postanowiła przedłużyć do 4 kwietnia 2027 r. okres przejściowy, w którym państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc na pokrycie kosztów operacyjnych regionalnych portów lotniczych obsługujących do 3 mln pasażerów. O trzy lata przedłużono również specjalny system przewidziany dla portów lotniczych obsługujących rocznie maksymalnie 700 tys. pasażerów.
„Dzięki temu państwa członkowskie będą mogły wspierać regionalne porty lotnicze, tak aby te miały możliwość pokrycia kosztów i realizowania rentownej działalności” – wskazano w komunikacie KE.
Pomoc portom lotniczym udzielana jest na podstawie wytycznych opublikowanych w 2014 r. Wytyczne zakładały dziesięcioletni okres przejściowy, w trakcie którego taka pomoc mogła być uznawana za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Wygaśnięcie okresu przejściowego przewidziano na 4 kwietnia 2024 r. Komisja zauważyła jednak, że w okresie po przyjęciu wytycznych europejski sektor lotnictwa znalazł się w obliczu poważnego kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa oraz ograniczeniami zdrowotnymi i ograniczeniami w podróżowaniu przyjętymi w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa. Dalszy wpływ na ten sektor miał kryzys energetyczny, który był konsekwencją rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.
„Odczuwalne było przede wszystkim znaczne zwiększenie kosztów energii ponoszonych przez operatorów portów lotniczych. Regionalne porty lotnicze notują niższe przychody i wyższe koszty, co ma negatywny wpływ na ich rentowność. Może to prowadzić do zamykania niektórych regionalnych portów lotniczych, co z kolei może negatywnie odbić się na połączeniach w całej UE” – zaznaczono w komunikacie.
Decyzję o przedłużeniu okresu przejściowego podjęto na podstawie konsultacji publicznych, które odbyły się od maja do czerwca 2023 r. Większość respondentów biorących udział w opiniowaniu projektu wskazała, że konieczne jest przedłużenie wytycznych celem zrównoważenia wpływu, jaki pandemia koronawirusa wywarła na zdolność regionalnych portów lotniczych do pokrywania kosztów.
mr/