Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję o wartości ponad 61 mln euro z Funduszu Spójności na lata 2014–2020, której celem jest modernizacja linii kolejowej 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Słupsk.
Modernizacja obejmuje przebudowę podbudowy toru, rozbudowę drugiego toru na odcinku Wejherowo-Słupsk, budowę nowych przystanków oraz modernizację stacji. Ponadto w przyszłości zbudowane zostaną skomputeryzowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym w celu zainstalowania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym dla tej linii.
Po ukończeniu projektu, co ma nastąpić w 2028 roku, pociągi pasażerskie osiągną maksymalne prędkości 200 km/godz. na niektórych odcinkach toru. Jak argumentuje Biuro Prasowe KE, zwiększy to przepustowość linii i sprawi, że pociągi staną się bardziej punktualne. Podróżowanie koleją stanie się bardziej atrakcyjne i będzie zachęcało obywateli do przechodzenia z transportu drogowego na kolejowy, co zwiększy wykorzystanie zrównoważonych środków transportu i zmniejszy zanieczyszczenie.
Komentując decyzję KE, komisarz ds. spójności i reform Elisa Ferreira podkreśliła, że ta unijna inwestycja potwierdza, że transport kolejowy w Polsce będzie nadal rozwijany i modernizowany. "Przejazdy pociągami między Gdynią a Słupkiem będą szybsze i bardziej atrakcyjne dla obywateli. Po raz kolejny polityka spójności przynosi konkretne korzyści obywatelom UE, tym razem dla Pomorza” - dodała.
To już drugie unijne wsparcie dla projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 202na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”. W pierwszej fazie dofinansowanie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło ponad 125 mln zł. Prace trwają na 133 km tego szlaku kolejowego; powstaje m.in. osiem nowych przystanków osobowych, a 15 stacji kolejowych poddawanych jest modernizacji.
woj/